– Med EU sine utvidelser i øst, går den frie flyten på bekostning av oss. Når det til og med er ulovlig det som foregår, så må myndighetene komme inn med kontroller.
Nestleder i Vestnorske Transportarbeiderforbund sitt distriktskontor i Haugesund, John Terje Nordskog, mener det syndes mot regelverket. Han etterlyser flere kontroller.
- Les også:
- Les også:
– Det er naturlig at Vegvesenet, som kontrollerer oss på alle andre områder, har et klart ansvar for å sjekke denne ulovlige kabotasjen, mener Nordskog.
– Det kan være en utfordring å kontrollere
Kabotasje innebærer at utenlandske godsvogntog kun har rett til å kjøre en viss strekning over kort tid, etter å ha fraktet varer inn i Norge.
Seksjonsleder for kjøretøy for Statens vegvesen i Haugesund, Petter Sivertsen, innrømmer at det kan være vanskelig å kontrollere alle.
– Vi har mer eller mindre hver dag kontroll av tunge kjøretøyer. Da kontrollerer vi både utenlandske og norske vogntog. Vi ser også på ulovlig kabotasje, altså ulovlig kjøring i Norge med utenlandske vogntog. De har anledning til å kjøre et visst antall turer i Norge innenfor et visst tidsrom. Det kan være en utfordring å kontrollere, mener Sivertsen.
– Bedrifter i Norge sliter veldig
Vestnorske transportarbeiderforbund sier de daglig får henvendelser fra transportselskap som mener det foregår mye ulovlig transport. Distriktsleder Borgny Hauge Skogen mener dette fører til sosial dumping, og frykter for den norske godstransporten.
– Det er veldig synd. Det er utnytting av arbeidskraft. Vi vet jo at sjåfører som kommer inn på den måten tjener veldig dårlig. Vi vet og bedrifter i Norge sliter veldig på grunn av den ulovlige kabotasjen, sier Hauge Skogen.
- Les også:
- Les også:
Hun mener dette går ut over norske sjåfører og norske transportselskaper.
– Norske selskaper mangler kjøring. De selger biler og de sier opp folk, sier Hauge Skogen.