Hopp til innhold

Han skummer fløten av Preikestolturismen

I dag legger turistene igjen en milliard kroner, men dette kan fort bli to milliarder med litt satsing, ifølge Lysefjorden Utvikling. Preikestolen blir den store magneten i Lysefjorden.

Øyvind Stuvik

Kanoutleie har vist seg å være god business. Nå vil Lysefjorden utvikling at flere skal tenke som Øyvind Stuvik.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Øyvind Stuvik

Øyvind Stuvik driver kanoutleie i Lysefjorden.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Øyvind Stuvik skummer fløten av Preikestolturismen. Hver dag sender han av gårde kajakkpadlere innover Lysefjorden.

– Dette hadde aldri gått i Oslofjorden, eller noen andre plasser som jeg vet om i denne delen av landet. Det er uten tvil Preikestolen som gjør at det går an, sier Stuvik.

Turistene betaler villig vekk en tusing i leie for en dag – og etterspørselen er enorm.

– Det er veldig populært. Vi har for stor pågang, så vi har mer folk enn vi klarer å svelle under, sier han.

Kanoutleie

Øyvind Stuvik har ikke nok kanoer til alle.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Vil få mer ut av turismen

Audun Rake

Audun Rake i Lysefjorden Utvikling.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

En ny dag med kontrollert kaos på parkeringsplassen ved Preikestolhytta. 1000 parkeringsplasser er ikke nok for alle som vil opp til Preikestolen i dag. I Lysefjorden Utvikling er de ikke i tvil; mulighetene er enorme i å utvikle Preikestolturismen videre.

– Trafikken her representerer en netto på cirka en milliard i verdiskapning, og vi er på jakt etter en milliard til. Lokalt her skal det være mulig per år, sier Audun Rake, som er daglig leder i Lysefjorden Utvikling.

Lonley Planet har kåret Lysefjorden og Preikestolen til verdens beste turmål. Det gjør jobben lett for Johannes Apon som har funnet sin nisje i dette markedet. Han guider turister fra hele verden.

– Jeg har valgt å satse. Nå i år er det litt få påmeldte per tur, men jeg satser på at det tar seg opp etter hvert.

Guider turistene

I dag har Johannes med Cheryl fra Hawaii, og hun har lar seg imponere av det hun ser og opplever.

– Jeg trodde ikke noe kunne slå Hawaii, men dette er bare utrolig. Akkurat det jeg er på jakt etter, sier hun.

Johannes Apon

Johannes Apon guider turister i Lysefjorden.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Her gjelder det å ta tak i trafikkstrømmen og utvikle nye turer og nye produkter og skape større ringvirkninger, sier Apon.

Lysefjorden utvikling har akkurat dratt i gang et prosjekt som heter Lysefjorden rundt i samarbeid med Turistforeningen, Ryfylkefondene, Rogaland fylkeskommune og Forsand kommune. Her skal se på hvilke muligheter som kan bidra til mer verdiskapning i Lysefjorden.

Det er spesielt aktivitetsbaserte bedrifter de er på jakt etter.

– Det er aktuelt med internasjonale trender. Det kan være padling på fjorden, guidet turer, sykling, vandring, gardsturisme. Alt som gjør at folk kan oppleve Norge med verdi i sin ferie, sier Rake.