Hopp til innhold

Trailersjåføren fikk ikke øye på kontrollørene fra statens vegvesen

Den østeuropeiske sjåføren var trolig på sin første tur til Norge. Nå er han fotgjenger etter å ha trukket gardiner for frontruten og montert hylle på dashbordet.

Gardiner foran frontruten

Dette bildet tok kontrollørene fra Statens vegvesen etter at de hadde stanset det østeuropiske vogntoget.

Foto: Statens vegvesen

– Han forklarte at han ikke så skiltene som varslet kontrollen. Det kan godt hende det stemmer.

Det sier Pawel Grusza, som er inspektør i Statens vegvesen.

Det var lørdag formiddag det østeuropeiske vogntoget passerte kontrollstasjonen på E39 på Krossmoen ved Egersund uten å stanse. Da vegvesenets folk innhentet sjåføren, fikk de seg en forskrekkelse.

Dårlig sikt fra sjåførens plass

Slik var sikten fra sjåførens plass da han ble stanset av inspektørene fra Statens vegvesen.

Foto: Statens vegvesen

– Ser ikke særlig mye

– Det var umulig å se særlig mye fra sjåføren sin plass. Gardinene gjør at han ikke ser langt framover, og hyllen på dashbordet fører til at fotgjengere, syklister og andre trafikanter blir vanskelige å få øye på i tett trafikk, sier Grusza.

Les også: Alt dette måtte vekk

Les også: Tok ned pynten, kjørte videre og hang den opp igjen

Ifølge vegvesenet er gardinene som var trukket ned foran frontruten beregnet til å bruke når sjåføren sover eller hviler i bilen. De er ikke ment til bruk under kjøring.

Fordi bruddet på kjøretøybestemmelsene var så alvorlige, ble politiet tilkalt til stedet. Sjåførens førerkort ble umiddelbart beslaglagt.

– Mest sannsynlig mister sjåføren lappen, sier inspektøren.

Første tur til Norge

Politiet undersøker saken, og det kan bli aktuelt med straffereaksjoner utover førerkortbeslaget.

Les også: Vil bruke hjullås og strengere lover for å få slutt på «vogntogkaos»

Les også: – Skremmende dårlig standard på mange vogntog

– Dette er typisk slikt vi oppdager når sjåfører er på sin første tur til Norge. De kjenner ikke de norske bestemmelsene, og kjører som de gjør i hjemlandet. Vi registrerer ikke mye av dette hos utenlandske sjåfører som kjører faste oppdrag her i landet, sier Grusza.