Hopp til innhold

Lyse sponser teater for barnehagebarn

Rogaland Teater lager teater for barnehagebarn, med Lyse som hovedsponsor. Sponsorekspert mener det kan bli en utfordring.

Rogaland teater

Kraftleverandøren Lyse får en sentral rolle når Rogaland Teater skal underholde barnehagebarn. Bildet er fra en annen forestilling, Folk og røvere i Kardemommeby, som Lyse ikke har vært innblandet i.

Foto: Emile Ashley/Rogaland Teater

I over 60 år har Rogaland Teater hatt forestillinger for skolebarn, og nå skal de også nå ut til barnehagebarn.

Gjennom et samarbeid mellom Rogaland Teater og Lyse kan barnehager i Lyses eierkommuner søke om å få en skuespiller fra teateret på døra. Søknadsprosessen skjer på Lyses hjemmesider, og prosjektet har også fått kraftleverandørens navn – Lyse Teaterspirer.

– Teateret går nye veier

Anne-Britt Gran

Anne-Britt Gran er ekspert på sponsing, og mener kulturorganisasjoner må være forsiktige når de samarbeider med kommersielle aktører.

Foto: BI's arkiv

– Dette er jo en samarbeidsform som strekker seg langt inn på kulturinstitusjonens kunstneriske profil og arbeidsoppgaver. Rogaland Teater går nye veier når en sponsor får et så stort eierskap til et kunstnerisk prosjekt, sier Anne-Britt Gran.

Hun er forsker og sponsorekspert ved BI, og mener at kulturlivet må holde tunga rett i munnen når de knytter tette samarbeidsavtaler med kommersielle aktører.

– Her skal man hele tiden tenke på at man skyver bedriftens image, logo og profil nesten foran seg. Kulturorganisasjonene må være veldig bevisste på om de faktisk kan identifisere seg med bedriftens verdier og produkter, sier hun.

Salgs- og markedssjef ved Rogaland Teater, Kirsti Bjerva, tar det hele med knusende ro.

– Vi jobbet først med hvilke mål Lyse hadde dersom de skulle inngå et samarbeid med oss. Vi gikk i tenkeboksen, og så på hva vi kunne gjøre og skape sammen med Lyse slik at de kunne nå sine mål, sier hun.

Et kunstnerisk tilbud for barnehagebarn

Arne Nøst

Teatersjef Arne Nøst ser ingen problemer med å la Lyse sponse barneteater.

Foto: Åse Karin Hansen

Bjerva forteller at det var teateret som kom med ideen om teaterspirene.

– Vi visste jo at Lyse allerede hadde dette prosjektet i bunn, med elever i skolealder, sier hun.

For Lyse var det en klar forutsetning at de skulle ha sitt eget prosjekt dersom de skulle sponse teateret.

– Vi gjør det jo for å skille oss litt ut, og samtidig gjøre mer enn bare å vise logoen, sier markedssjef i Lyse, Grethe Høiland.

Til syvende og sist er det teateret som bestemmer innholdet i forestillingene. Derfor mener teatersjef Arne Nøst at samarbeidet er helt uproblematisk.

– Jeg tenker på det som en mulighet for oss til å lage et kunstnerisk interessant tilbud til barnehager. Vi hadde ikke gjort dette prosjektet uten Lyse, men vi ser heller ikke noe galt i å gjøre det mulig å lage teater for barnehagebarn. Vår grense går ved hva vi presenterer, sier han.

Selger seg for billig

Det er ikke uvanlig at private sponsorer spiller en stor økonomisk rolle i kulturlivet. For eksempel ble spektakulære flyvninger finansiert av private sponsorer på Teaterkonsert Beethoven på Rogaland Teater i fjor høst. Sponsorekspert Gran tror mange kulturinstitusjoner bør passe seg for å selge seg for billig.

– Sponsoren får bruke dem til konferanser, seminarer og annen business. Det er mye av det sponsorene bruker institusjonene til som ville kostet sinnssykt mye penger dersom de ikke kunne ha brukt dem. I en rekke tilfeller er særlig de største og mest populære kulturinstitusjonene for billige, sier Gran.

Nettopp det er teatersjefen enig i.

– Jeg tror nok vi har et sterkere produkt enn vi får betalt for. Jeg tror vi kan selge oss dyrere, sier Nøst.