Hopp til innhold

Teateret blåser opp publikumstall

Rogaland Teater teller med publikum på stykker de ikke har produsert selv. – Det er feil og misvisende, mener bransjefolk.

Rogaland teater

Rogaland regner med besøkstall fra samarbeidsprosjekter når de legger frem teaterets besøkstall.

Foto: Google maps

I januar presenterte Rogaland Teater rekordhøye besøkstall og ble omtalt som landets tredje største.

"Kvinde Kend Din Krop"

«Kvinde Kend Din krop», med Mungo Park Teaterkompani fra København, er talt med.

Foto: Promo: Mungo Park
Fra Barnas store julerevy

Barnas store julerevy i Sola kulturhus er talt med.

Foto: Bjørn Olav Skjæveland / NRK
Merete Eik

Merete Eik er direktør ved Rogaland Teater.

Foto: Rogaland teater

Det som ikke ble nevnt, var at det rekordstore publikumstallet på over 160.000, også inkluderer flere titalls tusen publikummere som aldri har satt sin fot på teateret i Stavanger. Publikumstallet de oppga inkluderte publikum på flere stykker de ikke har produsert selv, men bidratt til på andre måter.

Dansk teater blir regnet med

Over 22.000 dansker som så forestillingen «Kvinde Kend Din kropp», med Mungo Park Teaterkompani fra København, er talt med. Det samme gjelder over 11.000 dansker som så teaterkonserten «Mozart» på Betty Nansen Teatret i København i fjor. Med er også over 15.000 publikummere på Barnas Store Julerevy i Sola Kulturhus.

De er med fordi teateret teller med stykker der de har en eller annen form for samarbeid. Det kan være en kulisse, et kostyme eller annonseplass. Skal publikum på egen scene og egne stykker sammenlignes, ryker rekordøkningen og teateret faller ned på sjette plass.

– Viktig å vise frem samarbeidet

– Det er helt greit å gjøre det slik. Den aktiviteten som Rogaland Teater har i form av sitt samarbeid synes vi er viktig å vise. Vi teller besøket på produksjoner der Rogaland Teater har vært en avgjørende del av realiseringen av prosjektet. At pressen er opptatt av bunntallet kan vi ikke ta ansvaret for, sier teaterdirektør Merete Eik.

Det Rogaland Teater gjør er slett ikke ulovlig, men det er omfanget som er uvanlig høyt og gir store utslag. Skjønn avgjør om samarbeidene skal telles som publikum i årsmeldingene. Nationaltheatret talte med over 28.000 utenlandspublikumere fra gjestekompanier i fjor.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Musikalen «Sonny» på Rogaland teater

Musikalen «Sonny» har vært en av årets store suksesser på Rogaland Teater.

Foto: Emile Ashley

Direktør i Trøndelag Teater, Kristian Seltun, mener i motsetning til Eik at teatrene selv må ta ansvar for å skille tallene ut ovenfor media.

– Jeg synes at det skal teatrene klare å kommunisere selv. Hjemmetallet, som handler om antall besøkende på sitt eget teater, er det som bør stå først. Deretter kan man legge til at man har generert besøkende andre steder gjennom samarbeidsproduksjoner, sier Seltun.

– Store tall gir større politisk press

Pål mangor Kvammen

Pål Mangor Kvammen er aktiv innen Stavangers revymiljø gjennom Kvammen og Sægrov Produksjoner.

Foto: NRK

– Det å bruke tall på den måten blir veldig feil, sier Pål Mangor Kvammen i Kvammen og Sægrov Produksjoner, et revyselskap som nå samarbeider med teateret.

To skuespillere fra Rogaland Teater er med i "Gammel dame er vond å vende" som nå gjør suksess på Stavangeren revyscene. Dette blir gode tall for teateret å telle med, når 2012 skal oppsummeres, men Kvammen liker det ikke.

– For oss kan det ha den konsekvensen at vi virker mindre enn vi er. Det er jo tall som viser igjen når man søker om støtte. Jeg vet jo at teateret har lyst å bygge et nytt bygg, og det er klart at et tall på 170 000 er mye høyere enn et på 104 000, og gir et større politisk press, sier Kvammen.

– Høye publikumstall er en fordel

Bjarne Kvadsheim

Bjarne Kvadsheim er nestleder i kommunalstyret for kultur i Stavanger.

Foto: Senterpartiet

– Det er et langsiktig prosjekt og handler ikke om her og nå, og om vi har 160 000 besøkende i 2011, sier teaterdirektør Eik.

Det er ikke slik i Norge at den offentlige støtten automatisk følger med publikum, men nestleder i kommunalstyret for kultur i Stavanger, Bjarne Kvadsheim fra Senterpartiet, mener Kvammen har et poeng.

– Det er klart at når søknader blir sendt til kommune, fylkeskommune eller staten vil en vise til publikumstallene og det er en fordel for Rogaland Teater at de har et høyt publikumstall, sier han.

Peer Gynt Rogaland Teater

Fra Peer Gynt på Rogaland Teater.

Foto: Emile Ashley