Hopp til innhold

T-forbindelsen er i rute

Ett år etter oppstart er nesten halvparten av de undersjøiske tunnelene i T-forbindelsen sprengt ut. Idag fikk politikerne som har kjempet fram veiprosjektet den første turen inn i tunnelen.

Video T-forbindelsen er i rute

Kjell Arvid Svendsen

Ordfører i Karmøy, Kjell Arvid Svendsen, har kjempet for T-forbindelsen i 20 år.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

Ordfører i Karmøy, Kjell Arvid Svendsen, har kjempet for T-forbindelsen i 20 år. Det var derfor en stor opplevelse da han i dag fikk bli med 950 meter inn i den undersjøiske tunnelen.

– Det er en spesiell følelse når jeg nå står i området under Hydro sitt anlegg. Det er stort å få se hvordan de gjør det, og det er fantastisk å se teknologien og måten de driver dette anlegget på, sier han.

– Binder oss sammen

T-forbindelsen, mellom Karmøy, Tysvær og Haugesund, er det største veianlegget som noen gang er bygget i Rogaland. Prislappen er nesten 1,5 milliarder kroner.

Når anlegget er ferdig vil det bestå av ni kilometer med undersjøiske tunneler og 11 kilometer med ny vei.

– Det binder kommunene på Hauglandet sammen på en god måte, og det knytter oss enda tettere sammen, sier Karmøy-ordføreren.

Han kunne i dag konstatere at veiprosjektet er i rute.

Vanskelig start

T-forbindelsen

Denne rundkjøringen er hjertet av T-forbindelsen. Her skal trafikken fordeles mellom Karmøy, Tysvær og Haugesund.

Foto: Statens vegvesen

Dårlig fjell på Håvik på Karmøy førte til problemer da byggingen av T-forbindelsen startet i fjor høst.

Ett år etter oppstart er nesten halvparten av de undersjøiske tunnelene nå sprengt ut.

Fylkesordfører Tom Tvedt var blant de som i dag fikk bli med for å se på anlegget. Hans politiske drøm er å knytte T-forbindelsen sammen med Rogfast.

– Vi jobber for oppstart i 2014. Det er når Rogfast kommer at vi virkelig setter kronen på dette verket. Da får vi full effekt for Vestlandet og for Rogaland, sier han.