Hopp til innhold

Sykkelbølgen er over oss

Joggebølgen er på hell. Nå har sykkelbølgen tatt oss.

Nordsjørittet 09
Foto: Ole-Andre Lagmandokk / NRK

Interessen for sykling har eksplodert i Norge de siste årene. Sykkelrittene opplever rekordpåmelding. Men likevel har vi mye å gå på i forhold til nabolandene våre, og vi ligger langt bak det nasjonale målet.

- Interessen for sykkel er sterkt stigende. Det har nesten vært en eksplosiv interesse for sykkelen, særlig i å bruke sykkelen som et treningsverktøy. Det ser vi på alle turrittene som arrangeres i Norge i dag. De blir stort sett fulltegnet alle sammen.

Det sier Rune Gjøs som er generalsekretær i Syklistenes Landsforening - grunnlagt i 1947 og har i dag rundt 12000 medlemmer. Gjøs arbeider for å fremme sykkelen som et effektivt transportmiddel , og registrerer at de seiler i medvind.

Flere tusen på venteliste

- Vi har flere tusen på venteliste som ikke fikk være med i år, så vi har også sett en formidabel utvikling de siste par årene, sier Eli Orre i Nordsjørittet - sykkelrittet mellom Egersund og Sandnes som med 7100 startende hadde rekordmange på startstreken i juni.

LES OM: Nordsjørittet

Mindre sykefravær i bedrifter

- Sykling er en litt snillere variant av trening i forhold til jogging. Det er mer sosialt, en kan sykle og prate samtidig. Jeg tror det er mange bedrifter som har funnet at dette er en fin løsning på å få flere folk i trening og i god form. Alle rapporter tilsier at det blir mindre sykefravær i bedriftene. Folk vil ikke gå glipp av de felles sykkelturene og de stiller derfor på jobb. Bedrifter ser også at det ble et bedre arbeidsmiljø, mer sosialt. Spesielt i nedgangstider er det viktig å ha noe å se frem til, sier Eli Orre.

Norge henger etter

Men selv om sykkelinteressen er stigende har vi mye å gå på sammenlignet med nabolandene våre, sier Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening.

- Vi har hengt litt etter i Norge. Sammenlignet med andre land sykler vi vesentlig mindre, så det vi ser i Norge nå er egentlig noe vi så tidligere i land som Danmark, Sverige, Tyskland og Nederland. Sykling er også knyttet opp mot det faktum at folk er blitt mer opptatt av helse og å holde seg i form, tror Gjøs.

Han mener også at Tour de France og gode norske sykkelprestasoner fra Gunn Rita Dahle Flesjå og Kurt Asle Arnesen har gjort at folk har oppdaget sykkelen som treningsverktøy.

- Men når det gjelder å bruke sykkelen som transportmiddel er vi en sinke i Europa-sammenheng. I Norge går under 5 % av de daglige reisene med sykkel. I Sverige er andelen det dobbelte og i Danmark er den over 17 %. Det nasjonale målet for sykkeltrafikk i Norge er 8 %, sier Gjøs.