De kaller det for «timersregelen». Politikerne i Strand kommune sa i går ja til bompengepakken på Nord Jæren under følgende forutsetning: bilister som kjører gjennom Ryfast slipper å betale bompenger på Nord-Jæren så lenge de kjører ut igjen av bomringen innen en time.
- LES OGSÅ: Ingen vet hvor pengene skal brukes
– Som kjent er Ryfast nesten 100 prosent bompengefinansiert. «Timersregelen» vil være med å redusere belastningen for reisende som allerede er med og finansierer Ryfast, sier Alf Henning Heggheim (Sp), varaordfører Strand kommune.
Det var han som fremmet forslaget på gårsdagens kommunestyremøte. Bare Frp stemte imot.
– Må betale 60–70.000 i året
Heggheim hevder at en dagpendler fra ytre Ryfylke vil betale 60–70.000 kroner i bompenger i året hvis vedkommende skal betale i bomringen på Nord Jæren i tillegg til Ryfast.
– Også for næringslivet vil den totale bompengebelastningen blir stor, sier Heggheim.
Kommunene på Nord-Jæren har allerede sagt ja til bompengepakken kalt Jærenpakke 2, som altså er en bompengering på Nord-Jæren. Strand har ingen direkte innflytelse på bompengepakken, kommunen er bare med i en referansegruppe.
– Ingen natrulig løsning
Hvordan bomringen kommer til å se ut, skal avgjøres i fylkestinget i desember.
– Det å samordne Ryfast med bompengepakken på Nord-Jæren ligger ikke inne i utgangspunktet, siden det er snakk om to adskilte pakker. Vi må se på det, men det er ikke en veldig naturlig løsning, sier Gottfried Heinzerling, samferdselssjef i Rogaland fylkeskommune.