– Strand får størst effekt av Ryfast. Det kan bli 55.0000 innbyggere i Ryfylke i 2050. Veksten er på 17 0000 i yrkesaktiv gruppe, det er ganske mye, sier Svein Haugberg i Asplan Viak.
De har i dag lagt frem sine spådommer om effekten av Ryfast. Og tallene som blir lagt frem kan tyde på at Strandalandet vil bli viktigere, og mer attraktivt når Ryfast står klar i 2018–19. For hvis maksprognosen slår til vil folketallet i Strand tredobles frem mot 2050.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Og derfor bør Strand legge til rette for ett sentrum, og ikke to som er situasjonen i dag mener Haugbergs kollega Even Lind.
– Veksten er såpass stor at de bør finne et godt grep, slik at de bygger ut et attraktivt senterområde. De bør satse på ett sted som kan være handels- og servicesentrum, og som kan konkurrere med handel i stavangerregionen, sier han.
Har ikke tatt høyde for veksten
Veksten er anslått å bli mellom 1,2 og 3 prosent for Strand, mens tilsvarende tall for regionen Ryfylke er 0,7 og 2,1. Det betyr at innbyggertallet i Ryfylke kan vokse fra 24.500 til 55.000 i årene frem mot 2050.
Og den veksten har ikke hverken fylket eller fylkesordfører Janne Johnsen vært helt forberedt på.
– Vi har nok ikke vært flinke nok i vår offentlige planlegging til å ta innover oss den veksten som kommer, og kanskje snu litt på noen steiner, sier Johnsen.
Hun og flere andre politikere har i dag fått rapporten presentert på den årlige Ryfylkekonferansen. Selv om det bare for to år siden ble vedtatt planer for utbygging og infrastruktur i fylket, innser hun at de må være villige til å forandre litt på den for at veksten skal skje på best mulig måte.
Strand – en forstad til Stavanger
Det er Strand som vil merke den nye tunnelforbindelsen mest, og reisetiden vil komme ned i 20 minutter, mot 50 minutter i dag.
– Strand vil få en sentralitet på høyde med Ålgård og deler av Hå, skriver Asplan Viak i sin studie.
Og det betyr mye for både arbeid og fritid, skal man tro rapporten. Nå blir utfordringen å få alle nye innbyggere i hus.
– Det er klart at med fire felt med motorvei fra Stavanger og rett til Strandalandet så åpner det seg enorme boligområder som ikke er landbruksjord som kan være gode å ta imot når veksten kommer, sier fylkesordfører Johnsen.
For det kan bli behov for mellom 3.300 og 12.000 boliger i Ryfylke hvis veksten blir som Asplan Viak tror. Og i Strand blir behovet størst, for kommunen ventes å ha mellom 80 og 90 prosent av hele befolkningen i Ryfylke, mot omkring halvparten i dag. Det betyr at det vil være behov for mellom 2.600 og 9.500 nye boliger, bare i Strand.
- Les også:
- Se video:
Forsand – bortgjemt, men ikke glemt?
Men der både Strand og Hjelmeland vil oppleve stor vekst, og større geografisk nærhet til Nord-Jæren, vil Forsand oppleve at de blir mer utilgjengelige. Det er fordi Høgsfjordferja mellom Lauvik og Oanes etter planen skal legges ned.
Studien peker derfor på at kommunene bør vurdere å bygge de boligene som planlegges på Oanessiden for å være nærmest mulig den nye veiforbindelsen
Slik blir reisetidene fra Stavanger:
- Strand på 20 minutter (forbedring 30 min.)
- Årdal på 40 minutter (forbedring 33 min.)
- Hjelmeland 50 minutter (forbedring 35 min.)
- Sand 1 time og 20 minutter (forbedring 1 time.)
- Sauda 2 timer (forbedring 1 time og 10 min)