SAFE: – Vi er skuffet og frustrert

Statoil ønsker ikke lenger å leie riggen COSL Innovator på Troll-feltet. Oljeselskapet har bestemt seg for å avslutte kontrakten med selskapet som eier riggen.

oljeriggen COSL Innovator

UTEN KONTRAKT: Fagforbundet SAFE frykter for jobbene til oljearbeiderne tilknyttet COSL etter at Statoil har avslutta kontrakten med selskapet.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

– Vilkårene for å avslutte kontrakten vi har med COSL Offshore Management AS er etter vår mening oppfylt, og derfor velger vi å benytte oss av den kontraktfestede muligheten, sier Geir Tungesvik, direktør for Boring og brønn i Statoil.

Selskapet ønsker ikke å utdype hvorfor kontrakten avsluttes.

Én mann i 50-årene døde og to ble skadet da en stor bølge traff boreriggen COSL Innovator i Nordsjøen i romjulen.

Bølgene var uvanlig høye på Troll-feltet 30. desember i fjor, ifølge målestasjonen på Troll C. En av bølgene traff COSL Innovator og knuste 17 vinduer. Inventaret i minst seks lugarer ble knust.

En 53 år gammel Aker Solutions-ansatt som var på lugaren, mistet livet.

Kan få konsekvenser

COSL Innovator til sjøs

Ulykkesriggen COSL Innovator, som opplevde en dødsulykke romjulen 2015, utenfor CCB på Ågotnes.

Foto: Bård Hansen

Beslutningene kan få noen kortsiktige konsekvenser for planlagt boreaktivitet, men vil ifølge oljeselskapet ikke få konsekvenser for den langsiktige utvinningen på Troll-feltet.

– De planene lisensen har for utvinning av gass og væske fra oljesonen ligger fast, opplyser Statoil i en pressemelding.

I tillegg har Statoil bestemt å avslutte pågående boreoperasjon med søsterriggen COSL Promoter.

– Dette blir gjort når det er forsvarlig, og blir gjort for at COSL skal kunne gjennomføre nødvendige tiltak som må til for å oppfylle kontrakten, heter det i pressemeldingen.

Frykter mange mister jobben

Fagforbundet SAFE er opprørt over at Statoil kansellerer avtalen med ulykkesriggen.

– Vi er både skuffet, frustrert og ser svært alvorlig på denne situasjonen. For COSL kan dette bety en reversering av selskapet. I verste fall kan dette føre til at mange oljearbeidere mister jobben, sier HMS-ansvarlig og 2. nestleder i SAFE, Roy Erling Furre.

Roy Erling Furre

– Det er trist at dette ble utfallet. Egentlig hårreisende, sier Roy Erling Furre i SAFE.

Foto: Magnus Stokka

Statoil har hatt tradisjon for terminering av kontrakter med selskaper som har hatt ulykker, ifølge Furre. Kontrakter ble avslutta etter både en dødsulykke på Oseberg-feltet i 2009, der en stillasarbeider i STS mistet livet, og arbeidsulykka på boreriggen Byfjord Dolphin i 2002.

– Vi er svært kritisk til denne policyen. I verste fall fører dette til mindre åpenhet ved ulykker, og dette er svært undergravende for HMS-arbeidet, sier Furre.

Statoil tilbakeviser kritikken fra SAFE:

– Dette kjenner vi oss ikke igjen i. Det er ingen bevisst strategi fra vår side å terminere kontrakter etter ulykker, sier Ola Anders Skauby, mediekontakt i Statoil.