Hopp til innhold

Mener Sommerbåten gir drahjelp til små lokalsamfunn

Langs hele kysten håper lokalsamfunn at et besøk av NRKs sommerbåt skal føre til flere turister og dermed inntekter. Effekten blir langt større for småsteder enn for byene, mener markedsføringsekspert.

Sommerbåten i Skjerjehamn

Hele lokalsamfunn mobiliserer når NRKs sommerbåt kommer. Det kan særlig små steder tjene på, mener markedsføringsekspert. Her fra Skjerjehamn tidligere i sommer.

Foto: Gøril Sætre / NRK

– Jeg har gledet meg i et halvt år, og nå er det bare en uke igjen. Hele Finnøy gleder seg.

Ordfører Gro Skartveit i Finnøy

Ordfører Gro Skartveit i Finnøy tror på langsiktige effekter av Sommerbåtens besøk.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Ordfører Gro Skartveit i Finnøy er full av entusiasme foran besøket av NRKs sommerbåt til uka.

Nasjonal oppmerksomhet frister

Siden Sommerbåten startet sin ferd i Vadsø 21. juni har folk langs kysten strømmet ut fra hus og hytter for å sole seg i glansen av nasjonal oppmerksomhet når båten har ankret opp hos dem. Direktesending i Reiseradioen om morgenen og i NRK1 om kvelden, gir lokalsamfunnene håp om langsiktige effekter.

Og ifølge Terje Eide i Markedsføringshuset i Stavanger har de i alle fall delvis grunn til det.

– Unik anledning for noen

Terje Eide

Terje Eide i Markedsføringshuset i Stavanger mener markedsføringseffekten av et Sommerbåt-besøk er størst for små steder.

Foto: Ståle Frafjord

– Du får jo ikke kø av tilreisende turister selv om du har vært noen minutter på TV, så vi snakker ikke om formidable effekter. Men noen får nesten aldri anledning til positiv nasjonal oppmerksomhet, og for dem er dette en unik anledning som de ellers måtte ha betalt veldig dyrt for, sier han.

Og det er de små stedene som har mest å hente, mener han.

– På de mindre stedene som vanligvis faller under radaren, som ellers bare er i mediebildet hvis det er kriser eller ulykker, kan det bety noe positivt. På de større stedene, betyr det selvfølgelig noe, men antagelig mindre, sier han.

Fem anløp i Rogaland

Sommerbåten ankrer opp i Haugesund lørdag, og drar så videre til Utsira, Finnøy, Sandnes og Egersund.

Vigleik Dueland

Reiselivssjef Vigleik Dueland i Haugesund lover en trivelig lørdagskveld med Sommerbåten for anker ved Indre Kai.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Også reiselivssjef Vigleik Dueland i Haugesund gleder seg til besøket. Han lover stort engasjement og tror det vil ha effekt – som et tillegg til andre markedsføringsframstøt.

– Alle de dryppene du får gjennom året som er med på å sette Haugesund på kartet, gjør at vi kommer lenger fram i pannebrasken hos folk, sier han.

Både i Haugesund og på Finnøy er det lagt opp til ulike arrangementer på land når Sommerbåten kommer. Og ordfører Gro Skartveit i Finnøy har store forhåpninger til de langsiktige effektene.

Store forhåpninger

– Det er jo en enorm reklame. Det vil sette Finnøy på kartet på en helt annen måte, øyene, naturen, fjorden, maten vi produserer....Så jeg tror at dette vil få mye mer effekt enn bare oppmerksomhet den ene dagen, sier hun.

Og også markedsføringseksperten tror Finnøy kommer til å tjene mer på sommerbåtbesøket enn Haugesund:

– Ja, fordi de fleste i landet har hørt om Haugesund, mens Finnøy ikke er så langt framme i bevisstheten hos mange. Så nå får de en sjelden anledning til å få vist seg fram, sier Terje Eide.