Hopp til innhold

Bestiller plassbillett, møter ikke opp

Det er et stort problem at folk bestiller plass på hurtigbåtene til Ryfylke, uten å møte opp. Nå slutter Kolumbus med plassbestillingsordningen.

Hurtigbåten Fjordkatt som trafikkerer ryfylkerutene

Flere bestiller plass, men møter ikke opp når hurtigbåten Fjordkatt kjører til Ryfylket fra Stavanger.

Foto: Magnus Stokka / NRK

I helgene er det mange som vil reise med hurtigbåt fra Stavanger og til reisemål i Ryfylke. Derfor kan det være lurt å bestille plass for å være helt sikker på å få plass på båten.

Mange gjør dette i dag, men mange misbruker også ordningen. Folk bestiller plass på flere båter samme helg for å være sikker på å komme med, uansett hvilket tidspunkt de faktisk velger å reise.

– Bestiller plasser til flere avganger for å sikre seg plass

Cecilie Birkeland, kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus

Cecilie Birkeland, kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus

Foto: Magnus Stokka / NRK

Flere bestiller også plasser for flere personer enn de som faktisk reiser, det sier kommunikasjonsrådgiver Cecilie Birkeland i Kolumbus.

– Enkelte helger har vi hatt flere titalls passasjerer som ikke møter opp til avgangene de har bestilt plasser, forteller Birkeland.

Dermed blir folk stående på ventelister, og blir usikre på om de faktisk på plass på båten.

Stanser bestillingsordningen

Nå har Kolumbus fått nok av misbruket, og fra 1. mai blir det ikke lengre mulig å bestille plass på hurtigbåtene fra Stavanger.

– Konsekvensene av unødvendig plassbestilling er at reisende blir stående på ventelister, og dermed blir usikre på om de får plass på hurtigbåten. Da er det folk som vel andre kollektivtilbud enn båt, seier Birkeland.

Når det gjelder avgangene fra Ryfylke er misbruket av bestillingsordningen mindre. Derfor blir dagens ordning videreført her.