Hopp til innhold

Seks innstillinger på Jærbanen hver dag

Tålmodigheten er tynnslitt hos pendlerne på Jærbanen. Hittil i år er 819 avganger innstilt på hele eller deler av strekninga. 100 av dem i løpet av 10 dager nå i mai.

Dirigerer togpassasjerer over i buss

Pendlere og skoleelever på Klepp stasjon i morgenrushet tirsdag denne uka. Hittil i år har i gjennomsnitt seks avganger hver dag blitt innstilt på grunn av feil eller planlagt arbeid.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Denne uka skjedde det igjen. Strømmen på Jærbanen forsvant midt i morgenrushet, og hundrevis av passasjerer ble rammet.

Blant dem kontaktperson i pendlerforeningen for Jærbanen, Joakim Grude, på veg fra Egersund til jobb i Stavanger.

Joakim Grude

Joakim Grude i pendlerforeningen for Jærbanen sier alle problemene tærer på pendlernes tålmodighet.

Foto: Privat

– Jeg brukte flere timer på å komme på jobb. Vi forstår ikke hvorfor det stadig er avbrudd på grunn av strømmen eller signalanlegget eller andre ting, sier han.

Tærer på tålmodigheten

Bare de 10 første dagene i mai ble 100 avganger på Jærbanen helt eller delvis innstilt. Hittil i år er tallet 819, gjennomsnittlig seks avganger hver dag.

Innstillinger på Jærbanen 2016

Måned

Helinnstilling Infrastruktur

Delinnstilling Infrastruktur

Helinnstilling Materiell

Delinnstilling Materiell

Januar

21

151

17

Februar

44

148

2

Mars

24

127

4

April

19

157

5

Mai (1.-10.)

14

74

10

2

Sum

122

657

38

2

Kilde: Jernbaneverket/NSB

Det tærer på pendlernes tålmodighet.

– Dette er folk som har pendla i mange år og ikke lar seg ikke vippe av pinnen når sånt skjer, for hvis du går i kjelleren hver gang, klarer du deg ikke som pendler. Men det er klart dette er et samtaleemne og frustrerende for alle, sier Grude.

Dag Brekkan

– Også planlagte innstillinger kan være frustrerende fordi det tapper oss for energi å ikke ha normale forhold over lang tid, sier Dag Brekkan i NSB.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

779 av innstillingene hittil i år skyldtes planlagt arbeid eller feil på Jernbaneverkets infrastruktur, som kjøreledning og signalanlegg. 40 må NSB ta på sin kappe i form av feil på togmateriellet.

NSB får kjeften

Også NSBs markedssjef for Sørlandsbanen og Jærbanen, Dag Brekkan, er en smule frustrert over de mange innstillingene. For uansett hvem som har «skylda», er det togpersonalet som får kjeften, naturlig nok, mener Brekkan.

– For når kunden sitter i NSBs tog, er det vårt ansvar å få kunden fram til sitt bestemmelsessted.

Passasjerer på Klepp måtte ta buss i stedet for tog

Når togene stopper på grunn av feil ellers arbeid på Jernbaneverkets infrastruktur, er det NSBs ansvar å skaffe buss. Det kan være frustrerende, særlig i rushtida, sier Dag Brekkan i NSB.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Jernbaneverket: Ganske bra

I Jernbaneverket er ikke Arne Bujordet like bekymra. Han er prosjektsjef for område sør, og mener situasjonen har vært ganske bra.

– Men den siste uka har det vært problemer med kontaktledningen, som det tok ekstra tid å reparere fordi det foregår arbeid langs linja, sier han.

Han viser til arbeidet som i lang tid har pågått med å fornye kontaktledningen og annet, og at de fleste innstillingene har vært planlagte.

Nye innstillinger

Joakim Grude i pendlerforeninga har ikke det samme inntrykket.

– Nei, det planlagte arbeidet skjer jo mye om kvelden og natta. Når strømmen forsvinner midt på dagen i fint og rolig vær, kan det umulig være planlagt.

I sommer blir det nye planlagte innstillinger. Fra 18. juni til 13. august blir det stengt mellom Moi og Egersund, fra 18. juni til 27. juni mellom Egersund og Klepp, og fra 27. juni til 25 juli blir det buss hele vegen fra Egersund til Stavanger.

– Arbeidene trengs, men det er en litt sånn «never ending story», som vi ikke vet når blir ferdig, sier Joakim Grude i pendlerforeninga.