Hopp til innhold

Sandsfjord bru tar form

Snart er 400 meter av den nye Sandsfjord bru ferdig. Nå viser broen svært godt igjen i fjorden.

Sandsfjordbrua

Sandsfjord bru skal erstatte ferja mellom Ropeid og Sand.

Foto: Statens vegvesen

– På det meste bygger vi 30 meter bro i uka, forteller prosjektleder i Statens vegvesen Tor Arne Thorsen.

138 arbeidere er involvert i prosjektet, og det foregår skiftarbeid alle dager i uka. Det er entreprenør Kruse Smith som står for arbeidet.

I fjor sommer lå bygginga bak skjema, og det ble ekstrajobbing sommeren 2014 for å ta igjen det tapte.

Seilingshøyden er 65 meter

Veggene inne i kroppen på broen er 14 meter på det høyeste.

– Dette er en spektakulær bro. Av den totale lengden på 580 meter fritt fram bygg-bro er hovedspennet på hele 290 meter, forteller Thorsen.

Broen består av flere spenn; et sidespenn på hver side og et hovedspenn i midten. Broen blir støpt i betong, og det må bygges likt på hver side av tårnet, slik at broen er i vektbalanse.

Håper på lite vind i tida framover

Det er montert utstyr på broen som skal måle vind og bevegelse.

I kraftig vind, tidligere i sommer, var det flere av arbeiderne som ble kvalm da broen rørte godt på seg.

– Vi håper på rolig vær de neste månedene, selv om broen er dimensjonert for både kraftig vind og uvær, sier Thorsen.

Går alt etter planen skal sidespenn og bro kobles sammen i september. I samme måned skal også hovedspennet sammenkobles.

Bilistene slipper bompenger

Ferja mellom Sand og Ropeid

Ferja mellom Sand og Ropeid skal legge til kai for godt når broen står ferdig.

Foto: Anders Fehn / NRK

Sandsfjord bru skal erstatte ferja mellom Ropeid og Sand. Broen kommer et stykke lenger sør i fjorden. Ikke alle har vært like glade for at broen trolig fører til at ferjekaien på Ropeid blir stengt.

Hele prosjektet skal etter planen koste drøyt 600 millioner kroner.

Fylkeskommunen og Suldal kommune tar hele regningen, slik at bilistene slipper bompenger.

Åpningen av Sandsfjord bru skjer i slutten av 2015.