Hopp til innhold

– Må være mer enn fancy arkitekttegninger

Stortingspolitiker Geir Pollestad mener det er synd at det er seminar med fremlegging av fancy arkitekttegninger som skaper engasjement. Han frykter de mange forslagene bidrar til å forsinke arbeidet med et godt kollektivtilbud.

Geir Pollestad

Geir Pollestad er stortingspolitiker fra Senterpartiet.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Det er klart at det er ikke like fancy med en fylkeskommunal planprosess som et frokostseminar med powerpoint og fancy arkitekttegninger. Det skaper mer engasjement. Men det er synd at det er slik, sier Geir Pollestad fra Senterpartiet.

Han deler bekymringen fra fylkes samferdselssjef som i går sa til NRK at stadig nye forslag til transportprosjekt kan forsinke arbeidet med å få på plass et godt kollektivtilbud.

Stortingsrepresentant Geir Pollestad fra Senterpartiet har vært statssekretær i samferdselsdepartementet og fulgt debatten om de store samferdselsprosjektene i Rogaland tett.

Forus stasjon

Slik ser forslagsstillerne for seg at en ny Forus stasjon kan bli et knutepunkt for kollektivsatsning på Nord-Jæren.

Foto: Railconsult

Viktigere

– Jeg skulle ønske det var mer oppmerksomhet rundt de formelle diskusjonene og prosessene som går som kanskje ikke er like fancy, men desto mer viktige, sier Pollestad.

Heinzerling får også støtte fra leder for samferdselsutvalget i fylket, Ellen Solheim, fra Krf:

Ja, jeg deler hans bekymring når det kommer opp mange forslag og ideer etter at beslutningene er tatt, sier Solheim.

Fremdrift

Ellen Solheim

Ellen Solheim fra KrF er leder for fylkest samferdselsutvalg.

Foto: Bitmap/Markus / KrF

Også hun har fått med seg en rekke konkrete forslag fra ulike private, interkommunale og statlige organer det siste halvannet året om alt fra egen bybanetrase over Forus, egne kollektivtraseer, gjenåpning av Forus stasjon som kollektiv knutepunkt og ny trase for E 39 mellom Stavanger og Kristiansand.

– Jeg ønsker vi skal få realisert de fire milene med bussvei i løpet av de neste seks-sju årene. Det vil ikke være råd for annet enn justeringer uten at vi forsinker fremdriften i prosjektet, sier Solheim.

Finansiering

Forslagene og prosjektene som har vært lansert er finansiert dels av private grunneiere og dels av offentlige og kommunale midler.

En rekke ulike aktører har vært involvert i de ulike prosjektene som er presentert: Forus Næringspark, Risavika Havn, stiftelsen Grønn By, Næringsforeningen, Avinor, tunge næringslivsaktører som Skanska, Siemens, Boreal og 2020 Park og en rekke store grunneiere med Nortura og Felleskjøpet i spissen.

Ombord i bussen

Flere må reise kollektivt til arbeidsplassene på Forus i årene fremover.

Foto: Tora Lind Berg / NRK

Realisere

Det har skjedd mens fylkets samferdselssjef Gottfried Henzerling og hans avdeling har arbeidet med å realisere en politisk vedtatt plan der bussvei er den foretrukne kollektivløsningen og der ekspressbusser fra bydelene til Forus skal løse de trafikale problemene i regionen.

Henzerling er åpen for nye ideer og løsninger, men frykter samtidig at stadig nye forslag til transportløsninger på Nord-Jæren kan forsinke arbeidet med å få på plass et godt kollektivtilbud.

– Vi skal levere vedtatt transportpolitikk. Jeg håper ikke disse innspillene bidrar til å forsinke politisk vedtatte prosjekt som vi er nødt for å få gjennomført for å få skikk på regionens transportsystem, sier Henzerling.

Behov

I likhet med Solheim synes også Geir Pollestad det er bra med engasjement og nye ideer, men skulle sett at forslagsstillerne i større grad bruker de politiske prosessene som finner sted i samarbeid mellom fylket og kommunene for å fremme ideene - før vedtak fattes.
– Det er det totale samfunnsmessige behovet som må ligge til grunn. Jeg skulle ønsket at en jobbet minst like godt med de kanskje kjedelige, men viktige planprosessene som går. Noen av ideene kan være gode, men de må bli mer en slag i luften i form av presentasjon og diskusjon i ettertid og må over i de planprosessene som er, sier Pollestad.