Hopp til innhold

Krever 2,2 millioner etter dårlig rådgivning

Etter råd fra Hjelmeland sparebank lånte Geir Opsal 2,2 millioner kroner til en investering som slo feil. Med støtte fra Forbrukerrådet går han nå rettens vei for å få pengene tilbake.

Hjelmeland Sparebank

Med støtte fra Forbrukerrådet saksøker Geir Opsal Hjelmeland sparebank for å få tilbake 2,2 millioner han lånte til en investering som slo feil.

Foto: Jørn Kårstad

– Det var så fantastisk, det skulle gå rett inn i himmelen med en gang. Det skulle ikke koste meg noen ting. Jeg sa at jeg ikke hadde disse pengene, men det var ikke noe problem, jeg fikk lånefinansiert alt sammen.

Slik forteller Geir Opsal på Fogn i Rogaland om hvordan Hjelmeland sparebank overtalte ham til å låne 2,2 millioner kroner for å investere i Aberdeen Norden/Balticum ASA.

Jeg sa til banken at jeg er dum når det gjelder dette, jeg hører på deres råd.

Geir Opsal

Han hadde investert tidligere også, forteller han, men alltid etter råd fra banken.

– Noen ganger har jeg faktisk vært heldig også, men det vil jeg si er mest flaks. For som jeg sa til dem jeg snakket med i banken, jeg er dum når det gjelder dette her. Jeg hører på deres råd, sier han.

Men denne gangen slo investeringen feil, og saken havnet i Finansklagenemnda. Der fikk Opsal medhold i at banken hadde handla i strid med god forretningsskikk.

Fulgte ikke nemnda

Flertallet i nemnda mente han burde få tilbake halvparten av pengene, mens mindretallet mente han burde få alt igjen.

Men Hjelmeland Sparebank har ikke retta seg etter nemnda. Det har skjedd i flere saker, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Direktør i Forbrukarrådet, Randi Flesland.

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Det er ikke vanlig, men vi har dessverre hatt en del forhold nå i det siste. Derfor har vi besluttet å gå til retten med alle sakene hvor forbrukerne har vunnet i klagenemda, og banken eller finansinstitusjonen ikke har valgt å følge det rådet, sier Flesland.

Til nå har Forbrukerrådet hjulpet småsparere med å få åtte andre saker opp for retten. Alle sakene er fra den store bunken klager som behandles i nemnda i kjølvannet av Røeggen-saken. Forbrukerrådet og Røeggen vant i Høyesterett i mars 2013 fram mot DNB i sin klage etter mange års kamp, etter å ha kjøpt strukturerte spareprodukter i DNB.

Banken vurderer varselet om søksmål

Saken mot Hjelmeland sparebank kommer i tillegg til disse åtte. Banksjef Susanna Poulsen ønsker ikke å kommentere saken utover at de for to dager siden fikk melding om søksmålet, og nå vurderer dette.

Når forbrukeren har rett, skal han også få rett.

Randi Flesland

Forbrukerrådet stiller med opptil 200.000 for å dekke Opsals omkostninger til en rettssak.

– Det er helt klart at Hjelmeland sparebank har gitt et dårlig råd om lån til en millioninvestering, og da må de betale kunden tilbake, sier direktør Randi Flesland.

Takknemlig for støtten

– Vi er svært opptatt av at når forbrukeren har rett, så skal han få rett. Derfor er det viktig å få prøvd dette for retten, legger hun til.

Og Geir Opsal er svært fornøyd med støtten.

– Det er fantastisk. En rettssak dreier seg alltid om mye penger, og hadde ikke de støtta meg, så hadde jeg vel bare måttet betale på lånet. Og nå er jeg såpass opp i åra at det er noe jeg aldri ville klare å komme meg utav, for det er så mye penger det dreier seg om, sier han.