Hopp til innhold

– Målet var å ikke dø

Med en teoretisk fart på opp mot 100 kilometer i timen satte Lokalen-programleder Bjørn Olav Skjæveland utfor Ullandhaug-bakken i Stavanger i rennebil.

NRK-reporter Bjørn Olav Skjæveland ville testa ut kor raskt ein kan renne på rennebil. Her er fasiten.

Bjørn Olav Skjæveland satt med hjertet i halsen ned Ullandhaug-bakken i Stavanger.

«Hvor fort tror du det går med rennebil ned den bratte bakken fra Ullandhaugtårnet?»

Det var utfordringen fra en lytter til programlederne i Lokalen. I dag ble utfordringen tatt på alvor da Bjørn Olav Skjæveland satt utfor fra Stavangers høyeste punkt i en rennebil fra Egersund.

Dette er løypa:

35 høydemeter, rett ned. Det er hva Skjæveland skal kjøre med rennebil

Teoretisk fart på 94,3 km/t

Den snorrette, asfalterte veien ned fra Ullandhaugtårnet til parkeringsplassen er om lag 250 meter lang. Høydeforskjellen er, ifølge relativt sikre topografiske kart, cirka 35 meter.

Rennebil

Denne gjengen sørget for at sikkerheten ble ivaretatt under eksperimentet.

Foto: Mari Friestad / NRK

Les også: Klar for fartsprøve fra Ullandhaugtårnet

Fagfolk i Sandnes har regnet ut at uten friksjon skulle rennebilen oppnå motorveifart på sin ferd ned bakken.

Resultatet ble ikke den spådde toppfarten, og var vanskelig å måle. Men en kvalifisert gjetning ble en respektabel hastighet på 72 kilometer i timen.

Det er kraftig tåke i området torsdag morgen, men det satte ingen stopper for Skjævelands stunt.

Bjørn Olav Skjæveland

Bjørn Olav Skjæveland klar for turen ned Ullandhaugbakken. Legg merke til den heftige tåken.

Foto: Mathias Oppedal / NRK