– Denne kampanjen er i drøyeste laget, sier Jorunn Sundgot Borgen.
Hun er professor i idrettsmedisinske fag ved Norges idrettshøgskole i Oslo. Hun reagerer sterkt på at sportskjeden Sport1 skremmer med tidlig død, angst og depresjoner for å få folk til å kjøpe nytt treningsutstyr.
– Skremsel vil ikke få folk opp av sofaen. Slik aggressiv markedsføring er svært uheldig, mener professoren.
Skjønner reaksjonene
Administrerende direktør i Sport1, Johnny Austad, synes det er beklagelig om folk blir støtt av reklamekampanjen til bedriften. Likevel mener han at sportskjeden ikke har gjort noe galt.
– Vi tar tak i en felles utfordring som vi alle står overfor. Vi må få flere folk opp av sofaen og slå et slag for folkehelsa, sier Austad.
Han synes det er bra at folk reagerer på stuntet. Meningen har hele tiden vært å være direkte.
– Vi har spisset budskapet vårt fordi vi ønsker at folk skal forstå alvoret i det, sier Austad.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kan føre til økt press
Dette tar ikke idrettsporfessoren for god fisk. Hun mener at slik reklame kan få flere ettervirkninger.
– Først vil jeg si at jeg setter pris på alle som vil bidra til å få folk i bevegelse, men dette blir helt feil, sier Sundgot Borgen og fortsetter:
– Det er et stort fokus på kropp og utseende allerede. Det er ikke bra dersom sportsbutikkene bygger opp dette og skaper et enda høyere press til kropp og utseende, sier hun.
Les også:
Professoren faller heller ikke for alle sykdommene kundene blir påminnet om i butikken.
– Å bruke sykdom er også svært uheldig. Dette kan føre til at folk utvikler helseangst, sier Sundgot Borgen.
– Dette er alvor
NRK viste bilder av reklameplakatene til flere tilfeldige personer på gata i Stavanger i går. Mange syntes at sportskjeden var for drøy, men noen så også humoren i reklamestuntet.
– Det er nok flere som ser humoren i dette, men de som ikke gjør det vil oppleve reklamen som støtende og skremmende, mener idrettsprofessoren.
Austad i Sport1 forteller at kjeden ikke kommer til å fjerne reklamen fra sine butikker.
– Vi er redd for at hensikten med kampanjen ikke kommer fram dersom vi ikke bruker kraftige uttrykk. Vi må ta dette på alvor, dette er helse, avslutter Austad.