Hopp til innhold

Oljesponsorer dropper kammermusikk

Kulturlivet på Vestlandet merker kuttene i oljebransjen. For Kammermusikkfestivalen i Stavanger betyr det slanking av staben.

Kammermusikkfestivalen i Stavanger

Kammermusikkfestivalen i Stavanger åpnes i kveld. Her er det øvelser i domkirken i Stavanger i forkant av festivalen.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Festivalen har mistet en hovedsponsor, mens en annen har halvert støtten og kontraktstiden.

I kveld åpnes Kammermusikkfestivalen i Stavanger domkirke, 25 år etter at den aller første festivalen gikk av stabelen. Men det er trange tider i jubileumsåret.

– Pengene sitter lenger inne enn de har gjort de siste årene. Vi prøver å få det til, selv om økonomien blir slankere og slankere, forteller styreleder Tone Veen.

Tone Veen er styreleder i Kammermusikkfestivalen i Stavanger

Tone Veen er styreleder i Kammermusikkfestivalen i Stavanger.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Kutt på hundretusener

Næringslivet i Stavanger er særlig utsatt i forbindelse med oljekrisa, og tidligere i år hørte vi at Maijazz-festivalen i byen hadde mistet 800.000 kroner i sponsorstøtte.

– Kammermusikkfestivalen er i konkurranse med mange andre. Kuttene våre nå tilsvarer en pengesum på noen hundretusener. Dette merkes i et relativt lite budsjett, sier Veen.

For at festivalkuttene skal gå minst mulig ut over konsertene, kuttes åremålsstillingene som daglig leder og produsent. Hvordan disse jobbene skal erstattes har Veen ennå ikke svar på.

– Organisasjonen må kanskje bli mer fleksibel enn tidligere. Vi må også vurdere om vi skal gjøre andre ting enn tidligere. Det er også oppgaver som kan settes ut til andre, sier Veen, som ikke frykter at dette skal gå utover kvaliteten i programmet.

Christian Ihle Hadland

Kunstnerisk leder Christian Ihle Hadland får snart med seg en ny, foreløpig ukjent, assosiert kunstnerisk leder siden Martin Fröst gir seg.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Kunstnerisk leder: – Ikke bekymra

Hovedansvarlig kunstnerisk leder i tre nye år, Christian Ihle Hadland, har ikke så mye med økonomien rundt festivalen. Han frykter ikke for festivalen, selv om økonomien er dårligere.

– Det blir jo helst problematisk hvis vi skal ha inn store ensembler, leid inn for en konsert. Dette har vi ikke hatt særlig mye av. Vi har enkeltmusikere, og det går like fint om vi må invitere tre pianister i stedet for fire, sier han.

Kulturminister Thorhild Widvey får høre en nyskrevet fanfare når hun kommer til åpningen i dag. Dette er en komposisjon av Nils Henrik Asheim, basert på Mozarts «Sinfonia Concertante», det stykket Mozart selv skal ha ment var hans beste.

Sponsor-Lund: – Lær av idretten

Jacob Lund, kosulent i Sponsorconsult og sponsorsjef i DNB gjennom 20 år, mener både idrett og humanitære organisasjoner har greid noe kulturlivet ikke har fått til.

Sponsorsjef Jacob Lund

Jacob Lund.

Foto: Johs Apold / NRK

– Kulturlivet har i for stor grad vært for opptatt av egenart og egen integritet. Idretten har invitert næringslivet til samarbeid. Det gir seg utslag i barnecuper i fotball, stafetter som kalles opp etter bedrifter og så videre, sier han, og har følgende oppfordring til festivalene:

– Gå i dialog med næringslivet, og finn fram til et konsept dere kan bygge videre på – sammen.