Flere offshore-arbeidere er isolert på flytehotellet Floatel Superior ved Kvitebjørn i Nordsjøen etter at gangbroen til plattformen ble ødelagt i natt.
– Vi kom oss ikke til flotellet da broen ble knust i natt, og fikk utdelt en hvit T-skjorte, en grønn bokser, en rosa tannkost, en deodorant og et par sokker, forteller en av de Aker-ansatte som arbeider på Kvitebjørn.
– Når det blir for mye bølger og vind skal gangbroen heve seg automatisk. I forbindelse med det oppsto det en feil slik at gangbroen slo i dekket ovenfor og ble skadet. Det løsnet også en del fra den som ble hengende på dekket under, sier pressetalsmann Lars Gunnar Dale, i Statoil som er hovedoperatør for plattformen.
Da uhellet skjedde var bølgehøyden ved feltet 4,5 meter.
Ingen forbindelse mellom plattform og flotell
Det er hver dag rundt hundre personer som bruker gangbroen til Kvitebjørn.
– Broen er dermed ikke i drift, og dermed kan ikke folk gå fritt mellom flotellet og Kvitebjørn. De som er på flotellet er litt låst, sier han.
Det var ikke folk i området da det skjedde. De ansatte som ikke fikk gå og legge seg på flytehotellet ved plattformen fikk lugarer på selve plattformen.
Kvitebjørn-feltet ligger i blokk 34/11, øst for Gullfaks-feltet utenfor Bergen i Nordsjøen. Kvitebjørn er bygget ut med en fullt integrert, bunnfast stålplattform med bore- og prosessanlegg og boligkvarter.
Reparert etter uhell
Flytehotellet har vært i drift siden slutten av november i fjor. Det var den 7. november 2012 at i alt 326 ansatte måtte evakueres i hui og hast, da boligplattformen begynte å krenge tidlig om morgonen. Et løst anker slo hull på to av plattformen sine ballasttanker, noe som endte i slagside på 3-4 grader.
Kan forsinke prosjekt
Nå har Statoil iverksatt gransking, i tillegg til arbeidet med å få reparert gangbroen.
Flotellet ligger ved Kvitebjørn for å tilføre ekstra mannskap til et prosjekt om bord. I sommer ble det løftet om bord en ny modul for å øke prekompresjon på gassen, som skal være ferdig i desember. Nå ser Statoil på hvilke operasjonelle konsekvenser dette får.
– Prosjektet er inntill videre kraftig forsinket fordi det må ca hundre mann mellom plattformen og flotellet for å holde fremdriften i prosjektet, sier Dale.
Hendelsen er meldt til til Petroleumstilsynet, som skal følge opp hva som har skjedd.