Hopp til innhold

Slik har norske tunneler aldri blitt bygget før

Eiganestunnelen i Stavanger skal krysse under den gamle Byhaugtunnelen med halvannen meter klarering. Det krever ingeniørkunst av ypperste klasse.

Eiganestunnelen i Stavanger skal krysse under den gamle Byhaugtunnelen med halvannen meter klarering. Det krever ingeniørkunst av ypperste klasse.

►SE VIDEO: Eiganestunnelen er en av tre tunneler i Ryfast-prosjektet i Rogaland. Totalkostnaden på Eiganestunnelen, som består av fem kilometer med ny firefelts veg, er like over to milliarder.

I dag var den første kritiske fasen i bygginga av Eiganestunnelen i Stavanger. For nå er arbeidet kommet til der den nye tunnelen skal krysse under den gamle Byhaugtunnelen.

– Det er første gang denne typen ingeniørkunst blir gjort i Norge, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder for Ryfast, til NRK.

Eiganestunnelen er en av tre tunneler i Ryfast-prosjektet i Rogaland. Totalkostnaden på Eiganestunnelen, som består av fem kilometer med ny firefelts veg, er like over to milliarder kroner.

Selve Eiganestunnelen er 3,7 kilometer lang, og skal bygges bare halvannen meter under dagens tunnel.

– Det gikk ikke an å få det til på en annen måte, så da måtte det bli slik, sier Eiterjord.

Fundamentet til Byhaugtunnelen skal nå støpes helt på nytt, slik at Eiganestunnelen skal tåle belastningen av den gamle tunnelen.

Den kritiske dagen i dag gikk bra, og dermed kunne Eiterjord puste lettet ut.

– Vi ligger faktisk tre dager foran skjema, men det gjenstår ennå mye arbeid, sier prosjektlederen.

Ryfast skal stå klar til bruk i 2019.