Hopp til innhold

Ny trend: Nå skal vi trene med mening

Flere og flere sykler, padler og jogger for saker de bryr seg om, ifølge Turistforeningen. Dette blir spesielt synlig på sosiale medier. Atle Gabrielsen Førsvoll er en av dem som har kastet seg på trenden.

Atle Gabrielsen Førsvoll

Atle Gabrielsen Førsvoll sykler for jordskjelvofrene i Nepal.

Foto: Privat

Atle Gabrielsen Førsvoll fra Sandnes har nå syklet Helsinki-Nordkapp, og nærmer seg Lindesnes. Målet er å skaffe penger til jordskjelvofrene i Nepal.

– Hvorfor skal ikke jeg, som har alle muligheter i verden, bruke denne turen til å gjøre noe for de barna i Nepal som nesten ikke har noen ting?, spør han.

Da Atle Gabrielsen Førsvoll var 19 år besøkte han Nepal for første gang. Da han så de enorme ødeleggelsene i det fattige fjellandet etter jordskjelvene i april, bestemte han seg for å hjelpe.

camping i skogen

Camping i skogen må til når man er på sykkeltur.

Foto: privat

Stadig flere kaster seg på trenden

Mette Øines Habberstad

Mette Øines Habberstad er kommunikasjonssjef i Turistforeningen.

Foto: Sindre Thoresen Lønnes

Førsvoll er del av en voksende trend på sosiale medier: Å hjelpe ved å være i fysisk aktivitet.

– I utgangspunktet var målet mitt å få inn 20.000 kroner, men nå som responsen har vært så overveldende er målet økt til 30.000, og jeg utelukker ikke at jeg kanskje må øke det nok en gang, sier han.

Kommunikasjonssjef i Turistforeningen, Mette Øines Habberstad, sier at foreningen ser at trening med mening er en stadig voksende trend.

– Det er alt fra folk som ønsker å gå Norge på langs, til mere kreative nye ruter. Vi ser også at det er en stor interesse for de store nye lange rutene som vi kommer med, sier hun.

Fikk inn flere millioner på badetrend

Camilla Gram

Camilla Gram, distriktssjef for Kreftforeningen i Rogaland.

Foto: Privat

Distriktssjef for Kreftforeningen i Rogaland, Camilla Gram, har en mulig forklaring på hvorfor fenomenet trening med mening har tatt av.

– Folk engasjerer seg på denne måten, spesielt via sosiale medier som gjør det veldig enkelt for folk å engasjere hele sitt nettverk. Det har økt de siste fem årene. Et godt eksempel er engasjementet «hopp i havet» som var i fjor vår, hvor folk ble utfordret på å bade. Da fikk vi inn nesten 3,5 millioner kroner på dette, sier Gram.

Rune Knudsen e leder for Røde Kors Stavanger

Rune Knudsen, leder for Røde Kors Stavanger.

Foto: Erik Sergio Auklend / NRK

Rune Knudsen er leder for Røde Kors Stavanger er full av beundring for Atle Førsvoll som skal legge 5000 kilometer bak seg for Nepal.

– Jeg synes det høres utrolig sprekt ut, vi må bare takke ham så mye. Jeg håper han får en kjempeflott tur med mange opplevelser, samtidig som han samler inn penger til Nepal, sier Knudsen.

Friluftslivets år

På vei mot Lindesnes har Atle Førsvoll møtt to andre engasjerte ungdommer på hjul – Mari Erga og venninnen hennes. De sykler for å skape oppmerksomhet rundt Friluftslivets år 2015.

– Vi har laget denne facebooksiden for å fronte Friluftslivets år og for å fronte aktivitet og det å være ute. Vi har med oss telt, og skal sove ute nesten hele turen, hvis vi ikke har venner som tilbyr overnatting, sier hun.

Mari Erga

Mari Erga og venninnen sykler også for en god sak.

Foto: privat