Hopp til innhold

Ny redningsskøyte til Rogaland

RS Ryfylke har hatt en dobling av oppdragsmengden de siste årene, og har blitt for liten for jobben. I sommer kommer det ei flunkende ny redningsskjøyte til Rogaland.

Ny skøyte til Redningsselskapet Rogaland

Her er nåværende RS 127 Ryfylke sammen med RS Sjømann som er lik det nye fartøyet som kommer.

Foto: Redningsselskapet Rogaland

– Det er særdeles motiverende å få en slik beskjed. Vi som jobber med disse båtene blir som unger og gleder oss veldig, sier båtfører John Alfred Hustvedt i Redningsselskapet.

I sommer får Redningselskapet ny skøyte som skal hjelpe båtfolket i Rogaland til sommeren. Båten skal erstatte dagens elleve år gamle redningsskøyte og er både større og raskere.

– Den nye redningsskjøyta vil ha 11 knop større toppfart. Dermed vil vi komme mye raskere fram til et skadested, nye som gir betydelig større sikkerhet. Den klarer også å håndtere mye større fartøyer og det er mye større plass ombord. Båten gir oss mulighet til å ha fire mann ombord, og ikke kun tre som i dag, sier Hustvedt.

– Skal gå ut når alle andre går inn

Det er ca 70 frivillige som har brukt tiden sin på RS Ryfylke for å redde båtfolk i nød. Den er 11 år gammel og har gått over 70.000 nautiske mil. RS Ryfylke er den redningsskøyta som tildeles flest oppdrag av HRS Sør og har hatt en dobling av oppdragsmengden de siste årene.

– Det er en båt som er utsatt for mye og hard bruk og skal gå ut når alle andre går inn. Ryfylke har et fortsatt langt liv i redningsselsapets tjeneste, men her i Rogaland er den moden for utskiftning. Vi har så mye oppdrag og mange av fritidsfartøyene vi betjenere er ganske store, sier han.

Den nye skjøyta, RS155, tilhører Bergesen-klassen og er tilsvarende RS Sjømann som Redningsselskapet Rogaland hadde til uttesting 2012/2013. RS 155 er planlagt overlevert fra verftet sommeren 2014.

Etter at RS 155 er på plass i Stavanger forflyttes RS127 Ryfylke til Fosenhalvøya i Trøndelag for å brukes av et nytt Sjøredningskorps som er under etablering der.

Mangler finansiering

Redningsskjøyta er bestilt og plassert, men byggekostnadene på 10 millioner er fortsatt ikke finansiert. Redningsselskapet frir derfor til næringslivet.

– Forrige gang var det SR-Bank som tok på seg ansvaret. De betalte også for drift i mange år. Nå må de levere stafettpinnen videre. Vi håper at et oljesmurt næringsliv ser verdien av å få velge navnet på den nye skjøyta, sier Hustvedt.

Redningsselskapets donasjonsregler sier at den som finansierer minst 60 prosent av bygge kostnaden på nye fartøyer kan velge navnet. Redningsselskapet og de frivillige som bemanner redningsskøyta arbeider nå med å sikre finansiering på plass innen levering.