Etter fire år med gode resultater og sterk vekst hos Norwegian Outlet på Vestby utenfor Oslo, er eierne nå klare for å satse videre.
Styreleder Hans Petter Hagen i Norwegian Outlet har saumfart Rogaland etter den best mulige beliggenheten, og etter grundig vurdering har valget falt på Ålgård.
– Rogaland er, etter Oslo, en av de regionene i Norge med flest innbyggere. Det er en svært internasjonal region med landets sterkeste kjøpekraft, sier Hagen.
Han mener Ålgård utmerker seg med sin beliggenhet langs hovedfartsåren E39, med god tilgjengelighet fra Sør- og Vestlandet.
– Nærheten til turistattraksjonen Kongeparken har også vært viktig, og Norwegian Outlet har allerede inngått avtaler med Kongeparken om å samarbeide i videreutvikling av Ålgård som destinasjon, sier Hagen.
30 merkevarebutikker
Norwegian Outlet har sammen med eierne av nåværende Magneten kjøpesenter, Ålgård Sentrum Eiendom AS, utviklet planene for det nye senteret.
Etter en komplett ombygging vil senteret huse rundt 30 merkevarebutikker fordelt på 8000 kvadratmeter.
Plank Arkitekter AS i Stavanger har i samarbeid med Massiv AS tegnet senteret, som har klare likheter med merkevarebyen på Vestby.
Medeier og OL-mester Ådne Søndrål gleder seg også over valget.
– Vi har funnet den perfekte destinasjonen for en videreutvikling av Norwegian Outlet, sier han.
Stor suksess i Vestby
Butikkene på senteret skal i hovedsak eies og drives av merkevarene selv.
Norwegian Outlet på Vestby har over de siste to årene hatt en samlet besøksvekst på over 55 prosent og en omsetningsvekst på over 45 prosent.