– Vi tok en sjefsavgjørelse og sa opp alle parkeringsplassene, sier Trond Martin Skjerpe, daglig leder i TMS Executive.
Utenfor kontoret til selskapet, som holder til i Kunnskapsparken på Ullandhaug i Stavanger, er det en stor parkeringsplass med cirka hundre plasser. Men ingen av plassene tilhører det lille firmaet TMS Executive.
– Vi prøver å motivere de ansatte til å sykle til jobben, sier Skjerpe.
- LES OGSÅ: Tar en milliard fra bilistene – gir til syklistene
- LES OGSÅ: Nå er den superraske elsykkelen blitt lovlig
10.000 kroner i året
Han sa opp avtalen om de tre parkeringsplassene de ansatte delte på, som kostet 10.000 hver i året. Nå må de ansatte komme seg til jobb med sykkel eller buss.
– Det har fungert veldig bra. Jeg har tatt fram den gamle trøsykkelen etter ti år i bilkø, sier Skjerpe.
Sykler uansett vær
– Jeg synes det har vært helt greit. Det var det lille ekstra som skulle til for å få meg til å sykle året rundt, sier Monica Ruud, som jobber i TMS Executive.
Å miste parkeringsplassene har endra livsstilen hennes. Tidligere sykla hun noen solskinnsdager. Med ny elsykkel har hun blitt helårssyklist, og bruker sykkelen så ofte hun kan på fritiden.
– Nå sykler jeg uansett vær og vind, og synes det er kjempeherlig. Jeg opplever masse natur på veien. Det er helt topp, sier hun.
- LES OGSÅ: Positiv til skattelette for syklister
- LES OGSÅ: – Mange kan ikke sykkelveien til jobb
Også mulig for større selskap
De ansatte i det lille selskapet tror også større arbeidsplasser kan kutte ut, eller hvertfall redusere antall parkeringplasser kraftig.
– Jeg tror at hvis man legger forholdene til rette, og pusher litt på, så tenker folk seg om. Da jeg bare sa opp avtalen måtte vi jo gjøre ting annerledes, sier Skjerpe.
– Hadde det vært mulig for selskaper med flere hundre ansatte?
– Det spørs. Det hadde vel gått an å ha noen få. 90 prosent av plassene kunne nok blitt fjernet, sier Ruud.