Hopp til innhold

– Han skulle ikke lage planer bare for løye

Samferdselsdepartementet ber Jernbaneverket starte planlegginga av dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø. Et godt signal, mener Klepp-ordfører Ane Mari Braut Nese.

Gausel stasjon dobbeltsporet

Det er allerede dobbeltspor mellom Stavanger og Sandnes. Her er Gausel stasjon i Stavanger sett fra lufta. Om noen år kan det også bli dobbeltspor helt til Nærbø, og etter hvert også videre til Egersund.

Foto: Øystein Otterdal/NRK

Samferdselsdepartementet melder i dag at de ber Jernbaneverket starte planlegginga av dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø på Jærbanen i år. Målet er å få dobbeltsporet inn i neste Nasjonal transportplan.

– Ved å starte planlegginga nå, vil Samferdselsdepartementet ha et godt grunnlag for å vurdere denne banestrekninga i samband med framlegginga av Nasjonal transportplan 2018-2027, skriver departementet på sine nettsider.

Ane Mari Braut Nese

Ane Mari Braut Nese.

Foto: Mari Rollag Evensen / NRK
Ketil Solvik-Olsen åpner Vangstunnelen

Her åpner samferdselsminister og jærbu Ketil Solvik-Olsen Vangstunnelen på E16 gjennom Voss i fjor. Hvis han blir sittende ei stund, kan det bli ham som åpner dobbeltsporet til Nærbø en gang etter 2018.

Foto: Christine Kongsvik / NRK

Nyheten gjør Klepp-ordfører Ane Mari Braut Nese (H) glad.

Stavanger-Sandnes åpna i 2009

– Dette tar jeg som tydelig signal på at det kommer penger til bygging av dobbeltsporet i neste Nasjonal transportplan. Da vi besøkte samferdselsministeren sist, sa han at han ikke kom til å sette i gang noen planer hvis han ikke hadde tenkt å sette av penger, sier hun, og presiserer:

– Jeg har ikke hørt han har lovt penger, men jeg tar det som et signal ut fra at han ikke bare hadde tenkt å lage planer «bare for løye».

Det er allerede dobbeltspor mellom Stavanger og Sandnes. Det åpna i 2009. Siden da har flere tatt til orde for å forlenge dobbeltsporet sørover – blant annet NSB.

Til Nærbø først, så til Egersund

Jernbaneverket skal først utarbeide en kommunedelplan for strekninga Sandnes-Nærbø. Samferdselsdepartementet vil ta stilling til videre arbeid med strekninga Nærbø-Egersund når arbeidet med den første strekninga har kommet et godt stykke videre.

– Det neste naturlige strekninga er Sandnes-Nærbø. Dette gjør vi for å se hvordan vi skal bygge neste skritt, men også for å gi kommunene der jernbanen går, signaler om hvordan de kan planlegge framtidig arealbruk til boliger og næring, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NRK.

Det kommer til å «ta litt tid» før dobbeltsporet er på plass, sier ministeren, som ikke vil forplikte seg til verken årstall eller datoer.

Håper å kunne starte før 2024

– Jeg er usikker på hvor lang tid det tar før arbeidet kan settes i gang. Det avhenger litt av hvor mye krangling det blir langs banen, sier han.

Ifølge Solvik-Olsen er det satt av penger til Jernbaneverkets planlegging, men det ligger ingen milliarder klare til til dobbeltspor de neste ti åra. Han håper likevel å få ting på plass raskere enn som så.

– Det er denne regjeringas målsetting, sier han.

– Dette er veldig viktig. Dette er tenkt som hovedåra inn og ut av Stavanger-området. De lange reisene skal tas på jernbanen. Veksten i folk og trafikk gjør at det kommer til å bli mer kø på veiene i Rogaland. Vi må få folk over på jernbane, sier Klepp-ordfører Ane Mari Braut Nese.