– Når vi ser på ruteplanen, så mener vi det er et veldig godt tilbud til dem som jobber på Forus i dag.
Kolumbus-direktør Odd Aksland mener dagens kollektivtilbud til og fra Forus er langt bedre enn det næringslivet og Næringsforeningen vil ha det til.
Kravet fra bedriftene på Forus til politikerne om å legge parkeringsrestriksjoner på is i påvente av et godt nok kollektivtilbud for de ansatte, vinner ikke gehør hos direktøren for regionens busselskap.
– Vi trenger og hjelp, slik at vi kommer fram. Det vil si å innføre parkeringsrestriksjoner, eventuelt veiprising, sier han.
- Les også:
- Les også:
– Både ganske bra og ganske problematisk
Aksland får støte fra samferdselssjefen i fylket Gottfried Heinzerling. Overingeniør Helge Ytreland i Statens vegvesen er også langt på vei enig i at kollektivtilbudet til og fra Forus er bedre enn sitt rykte.
– Kollektivtilbudet på Forus er både ganske bra, og ganske problematisk. Ruteproduksjonen og antall anløp og frekvens er nok ganske brukbart, og bedre enn sitt rykte, problemet er at bussene står i de samme køene som bilene, mener Ytreland.
Tall fra Rogaland fylkeskommune viser at 63 prosent av dem som arbeider på Forus i dag har mulighet for å ta direktebuss fra bydelen de bor i til Forus.
Flere titalls millioner kroner er brukt de seneste årene på å styrke tilbudet.
- Les også:
- Les også:
Bompenger er ikke nok
De viktigste delene av Forus og Lura vil i 2016 ha mellom 400–500 bussanløp hver dag. Odd Aksland mener det i mindre grad dreier seg om tilbudet, mer om en holdningsendring.
– Når det gjelder Forus-området, så er det og holdningene til dem som jobber der. Når de over så lang tid har brukt privatbilen, så trenger vi lang tid til å få endret de holdningene til å sette bilen hjemme, mener Kolumbus-direktøren.
– Det vil alltid være behov for holdningsendring, å få endret en trend. Det er nok tilfelle her i vår byområde når det gjelder transport og. det vil bestå dels i å endre holdninger, og dels bestå i å forbedre tilbudet, mener Ytreland.
Statens vegvesen mener at bompenger ikke er tilstrekkelig for å få folk til å bruke kollektive transportmidler.
– Når det gjelder arbeidet med den bompakken som nå foreslås, så har vi faglig signalisert at bompenger vil måtte suppleres med andre tiltak, sier Ytreland.
- Les også: