Hopp til innhold

Her sykler han i 50 kilometer i timen

Flere og flere el-syklister nøyer seg ikke med en toppfart på 25 kilometer i timen. Ulovlig og livsfarlig å trimme sykkelen, er beskjeden fra vegvesenet.

Fartsgrensa for el-sykler er 25 kilometer i timen. Men flere og flere trimmer sykkelen så den kan gå i 50.

VIDEO: Denne mannen ble filmet mens han kjørte ulovlig fort på elsykkel. Foto: Frode Johannessen / Erik Waage/NRK

– Her farer han av gårde i 50 kilometer i timen uten å trø. Du ser at han bare fyker forbi syklistene der.

Frode Johannessen betrakter videoen han tok mens han kjørte langs sykkelstien på Grannessletta i Sola i Rogaland. Han er sjøl en ivrig syklist, og har sett seg lei på dem som kjører langt over lovlig fartsgrense for elsykkel.

Frode Johannessen

Frode Johannessen er skremt over folk som råkjører med elsykkel.

Foto: Erik Waage / NRK

– Det irriterer meg grenseløst. I 50 km i timen med dårlige bremser – du må jo vite at du kommer til å kjøre på folk, sier han.

Fyker forbi på skoleveger

Han har observert lignende situasjoner flere ganger i det siste. To av dem ved barneskoler der fartsgrensen for biler er 40 kilometer i timen.

Og når elsykkelen blir et stadig vanligere syn langs veier og sykkelstier, blir det også flere som synes toppfarten på 25 kilometer i timen blir for sakte. Med enkle og justeringer – og handel på internett – blir syklene trimma – og kan gå opp mot 50 kilometer i timen.

En av dem som ikke nøyer seg med lovlig fart er Erlend Kristensen fra Sandnes. Det går i 40 når han sykler til jobb i Stavanger – på sin spesialbygde sykkel med 1000 watts elektromotor.

– Framtidas sykkel

– Dette er framtidssykkelen som kan løse køproblemene. Folk kan sykle til jobb uten å bli særlig svette, og komme raskere fram enn bilen, sier han.

Erlend Kristensen

Erlend Kristensen mener han kjører sikrere i 40 kilometer i timen på elsykkelen sin enn han gjorde som vanlig syklist.

Foto: Erik Waage / NRK

I fem år har han sykla på illegal elsykkel. Han sykler minst mulig på sykkelsti og vil ikke være med på at el-syklister i stor fart gjør det utrygt for andre myke trafikanter

– Jeg mener det er sikrere enn vanlig sykkel for nå sykler jeg på en helt annen måte. Før tok jeg mange sjanser, nå sykler jeg raskere, men jeg tar aldri sjanser, sier han.

– Dessuten blir det færre konflikter mellom bil og sykkel, for spesielt i 40-sonen kan jeg sykle like fort som bilen, og da er det ingen forbikjøringsproblematikk, legger han til.

– Ulovlig og livsfarlig

Cato Roland

Avdelingsingeniør Cato Roland i Statens vegvesen.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Sallan! Han trør jo ikke i det hele tatt. Det går skikkelig fort.

Avdelingsingeniør Cato Roland i Statens vegvesen får se Johannessens video. Han er ofte ute på trafikkontroller langs veiene, og har opplevd det meste. El-syklisten i 50 kilometer i timen reagerer han likevel kraftig på.

– Det er jo helt horribelt. Dette er både ulovlig og livsfarlig, sier han.

Roland understreker at sykkel- og gangstiene er beregna for syklister og gående.

– Det går jo blant annet mødre med barnevogn der, og når han kommer i 50 kilometer i timen, så ....

Dessuten krysses sykkelstiene ofte av tilstøtende veier.

– Det kan være farlig nok for vanlige syklister, og når det da kommer en sånn en i 50 kilometer i timen så er det livsfarlig, sier Roland.

Liten risiko for å bli tatt

Likevel innrømmer han at sjansen er liten for at de som kjører ulovlig fort med elsykkel, skal bli tatt. Han viser til at det er Vegdirektoratet som gir vegvesenets folk beskjed om hva de skal konsentrere seg om når de er ute og kontrollerer. Og der her bilbeltekontroll første prioritet.

– Dessverre er det i mange tilfeller slik at det må skje en alvorlig ulykke med dramatisk utfall, før det blir grepet fatt i, sier Roland.

– Gammeldags lovverk

El-syklist Erlend Kristensen er derfor ikke spesielt redd for å bli tatt når han fyker av sted på vei til jobb. Dessuten mener han at det er lovverket det er noe galt med.

– Vegmyndighetene har ikke fulgt med i timen. Her er det et utrolig nytt og spennende kjøretøy, som kan være med å løse en del av trafikkproblemene. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må komme på banen og få endra litt på reglene. Han har jo gjort det i forhold til segway, så nå får han ta elsykkelen, sier Kristensen.

Men det synes slett ikke Frode Johannessen. Han forstår at det kan være vanskelig å stoppe synderne, men mener noe må gjøres.

– jeg synes det er helt forferdelig. Noen burde ha stilt seg opp og tatt dem. De kan jo begynne med å ta vekk dem som ligger til salgs på internett i det minste, sier han.

Trimmer elsykler

Frode Johannessen filma råkjøringen. Han mener fartssynderne må tas.

Foto: Erik Waage / NRK