Om en snau uke er det sesongstart i eliteserien i ishockey. Oilers-fansen må imidlertid vente til 6. oktober før de får se laget sitt spille på hjemmebane. Først da står den nye arenaen klar.

Oilers sin nye arena - Foto: Tom Edvindsen / NRK
Foto: Tom Edvindsen / NRK

Rune Andre Hatlestad har hatt på seg Oilers-skjorta hver dag mens han har venta på sesongstart. Søndag hadde han med seg hele familien for å kjøpe sesongkort.

– Jeg gleder meg som en unge til det starter. Hallen er noe av det vakreste jeg har sett. Jeg tror alle som kommer hit vil få en opplevelse de aldri vil glemme, sier han.

– Kampene skal ikke bli lukket selskap

Familien Hatlestad er langt fra de eneste som vil sikre seg plass til ishockeykampene i den nye DnB Arena. Til nå er det solgt nær 3000 sesongkort, og publikumskapasiteten er på 4400.

Tore Haugvaldstad - Tore Haugvaldstad. - Foto: Tom Edvindsen / NRK

Tore Haugvaldstad.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

– Vi merker at det er en bølge av entusiasme rundt Oilers. Det er et godt sportslig nivå på laget, og den nye arenaen er i seg selv et stort trekkplaster, sier arenasjef Tore Haugvaldstad.

Likevel kommer de ikke til å selge ut alle plassene til sesongkortholdere.

– Det er noen hundre ledige sesongkort igjen. Samtidig er det viktig for oss at det er noen ledige billetter til hver kamp. Vi ønsker ikke at kampene skal bli et lukket selskap for hele sesongen, sier arenasjefen.

I rute med byggingen

Selv om den nye storstua begynner å ta form, er det fremdeles en del arbeid som gjenstår. Førstkommende onsdag blir isen lagt på bakken.

– Elektronikken begynner å komme på plass, men entreprenørene har fortsatt en jobb å gjøre. Likevel ser det ut som om vi er i rute til den første hjemmekampen mot Vålerenga 6. oktober, sier Haugvaldstad.

Han mener forskjellen fra Siddishallen, der kampene har blitt spilt til nå, er enorm.

– Det kan sammenlignes med da Viking flyttet fra gamle Stavanger stadion til Jåttå. Men jeg tror faktisk forskjellen for oss blir enda større.

(Artikkelen fortsetter under videoen.)

Søndag var det siste innspurt i salget av sesongkort i Stavanger Oilers sin nye arena. Samtidig fikk mange skuelystne anledning til å se hallen for første gang.

Flere møtte opp de to timene det var åpen dag søndag ettermiddag.

Andre arrangementer i hallen

Den nye arenaen skal også brukes til andre formål enn ishockey. Flere arrangementer er allerede planlagt. 11. november står countryartisten Brad Paisley på Oilers-scenen. Konserten med Dire Straits-gitarist Mark Knopfler ble utsolgt på rundt 30 minutter . I tillegg vil en rekke konferanser bli holdt her.

– Dette blir mye mer enn en hockeyhall. Her skal det være rom for mange andre arrangement, sier han.

Byggingen av arenaen koster rundt 200 millioner kroner. Haugvaldstad legger ikke skjul på at det derfor er svært viktig at det blir en flerbrukshall.

– Det er en dyr investering. Derfor er det viktig for oss å ha et regnskap som går i pluss. Da trenger vi konserter og andre arrangementer.

– Vi skal stille opp på hver kamp

Berit Aarsvold og datteren Mona hadde allerede sikra seg sesongkort før de tok turen innom hallen søndag. Nå har de sett hvor de skal sitte og heie frem favorittlaget.

– Vi har fulgt med på Oilers i mange år. Det er spennende å se hvor vi skal tilbringe så mange timer. Kampene er friminuttene våre, da kobler vi helt ut fra en ellers hektisk hverdag, sier mor Berit.

Også Mona gleder seg stort til sesongen igjen kommer i gang.

– Vi skal stille opp på hver kamp. Vi fulgte også med da kampene var i Siddishallen, men dette blir noe helt annet. Nå ser vi frem til å komme i gang igjen.

Oilers-fan - Berit og Mona Aarsvold. - Foto: Tom Edvindsen / NRK

Berit og Mona Aarsvold.

Foto: Tom Edvindsen / NRK