Våren 2012 markerte et skifte for Stavanger lufthavn. Da oversteg for første gang andre inntekter avgiftsinntektene på lufthavnen. Dette er inntekter fra Duty Free, parkering, butikker, servering og utleie.
Kommersiell sjef på Sola, Ina Eldøy sier at dette er en utvikling som kommer til å fortsette.
– For at norske lufthavner skal ha et konkurransedyktig avgiftsnivå, må vi sikre vår finansieringsevne. Vi ser for oss at flyplassavgiftene vil ligge på dagens nivå, derfor vil inntektene fra den kommersielle virksomheten på flyplassen være enda viktigere i fremtiden, sier Eldøy.
Nye forretningsområder
De to viktigste inntektsområdene er Duty Free og parkering. I dag har Sola 4800 parkeringsplasser, og 800 flere er snart på plass når det nye parkeringshuset er på plass.
Eldøy og Avinor jobber med å finne nye forretningsområder som skal sikre nye inntektsområder.
Les også:
Les også:
– Kanskje skal vi legge til rette for apotek og renseri på Sola? Salg av kosmetikk og parfyme på innland er også et mulig alternativ, sier hun.
Avinor-sjefen understreker at flyplassterminalen aldri skal bil et kjøpesenter.
– Det er viktig for oss å understreke, vi skal ha et relevant tilbud til de reisende som bidrar til å gjøre reisen deres litt enklere, sier Eldøy.
Voldsom vekst:
Avinor legger opp til en voldsom vekst av kommersielle inntekter ved lufthavnene i Norge.
Pressesjef Sindre Ånonsen ved Avinor sier målet er at inntektene skal fordobles innen 2009.
– Da er målet at inntektene skal passere 9 milliarder kroner ved Avinors lufthavner. I 2050 skal vi ha 100 millioner reisende i året ved norske flyplasser, i dag er antall reisende 46 millioner passasjerer. Nær halvparten av de reisende flyr til og fra Oslo lufthavn, sier Ånonsen
På Sola regner lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen at de vil ha 6 til 6,5 millioner reisende per år i 2020. I 2003 var det det 2,7 millioner reisende.
Finansierer flyplasser over hele landet
Hallgeir Langeland (SV) sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og er ikke kjent som en sterk tilhenger av vekst i flytrafikken. Men han skjønner godt at Avinor vil dra inn flere penger på sin kommersielle virksomhet.
– Vi må huske at de fire største flyplassene i landet finansierer 42 mindre flyplasser over hele landet. Derfor er det viktig at Avinor har inntekter som kan sikre fortsatt drift ved alle småflyplassene i distriktet, sier han.
Langeland mener også at Avinor bør bruke penger på å styrke kollektivtransporten til og fra flyplassene.
Miljøpartiet vil ha lyntog
Hanna E. Marcussen, Nasjonal talskvinne og 1.-kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Rogaland, er svært skeptisk til Avinors mål om dobling av trafikken innen 2050.
– Det er ikke til å komme bort fra at flytrafikken er miljøskadelig. Det hjelper lite at flyene slipper ut mindre klimagasser så lenge det er en kraftig økning i flytrafikken, sier toppkandidaten for de grønne i Rogaland.
Miljøpartiet De Grønne vil satse på lyntogforbindelser mellom de store byene i landet.