– God morgen, alle sammen. Da får vi begynne dagen i dag med vår vanlige kosestund. Sett i gang og les det dere er interessert i. Kos dere!
Alle de 830 elevene ved Haugaland videregående skole i Haugesund har i høst brukt de 20 første minuttene av skoledagen til å lese.
– Jeg synes det er kjekt. Det er reit å få lese litt og begynne dagen litt avslappende.
Det sier Lilli Bakke, en av elevene ved skolen.
– Positiv opplevelse
Det er ikke bare bøker som leses. Tegneserier, fagblader, korte noveller, alt som kan bidra til å øke leseferdighetene. Den siste Pisa-undersøkelsen viser at nesten hver sjette femtenåring ligger under, eller på det laveste lesenivået.
Les også:
– Vi ønsker jo å oppnå økt leseferdighet, men vi har og uttalt at et mål er økt leseglede, at det blir noe som de fortsetter med i livet. Det virker som det allerede er blitt en positiv opplevelse både for elever og lærere.
Det sier Solveig Rossebø Kalstad, som er prosjektleder ved Haugaland videregående skole.
– Konsentrerer meg mer
– Jeg synes det er rett og slett fantastisk. Det ser ut som om elevene liker det. Vi får ro i klassen. Jeg kaller det en kosestund, sier lærer Kristijan Kristjansson.
Haugaland videregående skole har hentet inspirasjon fra en skole i Borås i Sverige til leseprosjektet. Så langt ser lesingen ut til å gi resultater.
Lilli Bakke føler at hun er blitt flinkere.
– Kanskje litt. Kanskje jeg klarer å konsentrere meg litt mer mens jeg leser. Det er vel det som er forskjellen, sier hun.