Hopp til innhold

Leseprosjekt skal gi leseglede og ferdigheter

Nesten hver sjette 15-åring ligger under, eller på det laveste lesenivået. Et prosjekt ved Haugaland videregående skole i Haugesund skal bidra til at elevene blir flinkere.

Leseprosjekt skal skape leseglede og leseferdigheter

Nesten hver sjette 15-åring ligger under, eller på det laveste lesenivået. Et prosjekt ved Haugaland videregående skole i Haugesund skal bidra til at elevene blir flinkere.

– God morgen, alle sammen. Da får vi begynne dagen i dag med vår vanlige kosestund. Sett i gang og les det dere er interessert i. Kos dere!

Alle de 830 elevene ved Haugaland videregående skole i Haugesund har i høst brukt de 20 første minuttene av skoledagen til å lese.

Lilli Bakke

Lilli Bakke synes hun er blitt flinkere til å konsentrere seg om lesingen.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Jeg synes det er kjekt. Det er reit å få lese litt og begynne dagen litt avslappende.

Det sier Lilli Bakke, en av elevene ved skolen.

– Positiv opplevelse

Det er ikke bare bøker som leses. Tegneserier, fagblader, korte noveller, alt som kan bidra til å øke leseferdighetene. Den siste Pisa-undersøkelsen viser at nesten hver sjette femtenåring ligger under, eller på det laveste lesenivået.

Les også: Vil hjelpe elever med lese-og skrivevansker

Solveig Rossebø Kalstad

Solveig Rossebø Kalstad, som er prosjektleder ved Haugaland videregående skole, sier at målene er å gi elevene større leseferdigheter og større leseglede.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Vi ønsker jo å oppnå økt leseferdighet, men vi har og uttalt at et mål er økt leseglede, at det blir noe som de fortsetter med i livet. Det virker som det allerede er blitt en positiv opplevelse både for elever og lærere.

Det sier Solveig Rossebø Kalstad, som er prosjektleder ved Haugaland videregående skole.

– Konsentrerer meg mer

– Jeg synes det er rett og slett fantastisk. Det ser ut som om elevene liker det. Vi får ro i klassen. Jeg kaller det en kosestund, sier lærer Kristijan Kristjansson.

Kristijan Kristjanson

- Jeg kaller det en kosestund, sier lærer Kristijan Kristjansson

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

Haugaland videregående skole har hentet inspirasjon fra en skole i Borås i Sverige til leseprosjektet. Så langt ser lesingen ut til å gi resultater.

Lilli Bakke føler at hun er blitt flinkere.

– Kanskje litt. Kanskje jeg klarer å konsentrere meg litt mer mens jeg leser. Det er vel det som er forskjellen, sier hun.