Hopp til innhold

– Vi kunne aldri gjort det samme

Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Lars Helle, sier at han aldri kunne satt av hele forsiden til en annonse. Likevel berømmer han Haugesunds Avis for eksperimentet.

Lars Helle

Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Lars Helle, gjestet i dag NRKs radiostudio for å snakke om forsiden til Haugesunds Avis.

Foto: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

– Vi som redaktører har ansvar for å ta vare på merkevaren vår. Selv om jeg er ganske liberal, ville jeg vært svært forsiktig med å sette av forsiden vår til noe slikt, sier Helle.

Sjefredaktøren snakker om dagens forside i Haugesunds Avis. Her trykket avisen en helsides bilannonse. Den opprinnelige «førstesiden» finner leserne først på side tre.

Fullt lovlig

HaugesundsAvis

Dette er dagens forside til Haugesunds Avis. Hele forsiden er en bilannonse.

Foto: Otto Voldsund

Ifølge Helle er annonsestuntet helt i tråd med pressens etiske retningslinjer.

– Etter mitt skjønn er dette helt lovlig. Både etter Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten, sier Helle.

Han får støtte av generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum.

– Dette er ikke et brudd. Det er helt i tråd med etiske retningslinjer, men det viktigste er at leseren oppfatter at det er en annonse, sier hun.

– Men er det greit?

– Da går du inn på redaktørens vurderinger. Det står redaktøren fritt til å utøve selv. Det som kan være verdt å spørre seg er om dette er lønnsomt i lengden, sier Stavrum.

Sjefredaktøren: – En test

Det har ikke lykkes NRK.no å komme i kontakt med Haugesunds Avis' ansvarlige redaktør, Jan Tore Hamnøy. Men til Journalisten.no sier han:

– Dette er en test for å se hva vi kan gjøre for å gi annonsørene maksimal oppmerksomhet samtidig som vi kan hente inn nye inntekter for å finansiere journalistikk. Så skal dette evalueres før det settes ut i livet igjen.

Videre sier Hamnøy at han er fornøyd med utfallet av annonsestuntet. Men hvor mye det har kostet bilforhandleren å kjøpe førstesiden, vil han ikke uttale seg om.

– Det er fordi det er en avtale mellom oss og annonsøren. Dette er en pilot. Men det er snakk om langt mer enn hva vi ellers får, sier han til Journalisten.

Berømmer eksperimentet

Kjersti Løken Stavrum

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum.

Foto: NTB scanpix

Sjefredaktøren til Stavanger Aftenblad forteller at han flere ganger har blitt tilbudt å gi fra seg forsiden.

– Jeg har fått tilbud om de mest utrolige eksperimenter og formater på annonser, sier han.

Annonsebilag har vært i avisindustrien i en årrekke. Likevel er det ikke registrert at en norsk dagsavis har satt av en hel førsteside til en annonse.

Les også:

Selv om Helle ikke kunne tenke seg å gjøre det samme selv, liker han at Hagesunds Avis tør å være først ute.

– Alle snakker om at papiravisen skal dø snart, men det skal den ikke. Det er viktig at vi eksperimenterer og fornyer oss, sier han.

Likevel mener Helle at det er større muligheter for fornyelse på de digitaleplattformene. Der er mediene fortsatt i «barndommen,» mener Helle.

Det er også Stavrum enig i.

– Jeg er ikke i tvil om at de fleste leserne ønsker seg redaksjonelt stoff på forsiden. Likevel må mediene eksperimentere. Det er viktig at avisene fornyer seg og er innovative. Vi må eksperimentere, hvis ikke vil vi over tid se færre aviser, sier Stavrum.