Hopp til innhold

KrF:– Rogfast kan bli forsinket med flere år

Stortingsrepresentant Olaug Bollestad (KrF) hevder at sommel med Rogfast-finansieringen i Samferdselsdepartementet forsinker Rogfast. – Ingenting tyder på utsettelse, svarer samferdelsesministeren

Rogfast, Arsvågen

Rogfast planlegges ferdig i 2023. Nå mener KrF at sommel i Samferdselsdepartementet forsinker utbyggingen.

Foto: Statens Vegvesen / NRK

– Jeg har blitt orientert om at Rogfast-prosjektet blir betydelig forsinket. Prosjektet blir kanskje ikke ferdigstilt før i 2025.

Olaug Bollestad

Stortingsrepresentant Olaug Bollestad (KrF) kritiserer Samferdselsdepartementet for sommel med Rogfast-finansieringen.

Foto: Braastad, Audun / NTB scanpix

Det skriver stortingsrepresentant Olaug Bollestad (KrF) i en e-post til NRK.

Den undersjøiske forbindelsen på E39 mellom Randaberg og Bokn skal etter de opprinnelige planene påbegynnes i 2015 og fullføres i 2023.

Les også:; Frp mener regjeringen bløffer om veifinansiering

Les også: Rogfast kan bli forsinka

Samferdelsesminister Ketil Solvik-Olsen avviser at det har skjedd noe som tyder på at denne planen ikke holder.

– Vi har ingen informasjon i dag som tyder på det. Dette er jo et stort og komplisert prosjekt. Det er jo en utrolig lang tunnel som skal lages, men så langt ligger ting an til å følge den handlingsplanen som Statens vegvesen har, sier Solvik-Olsen til NRK.

Ketil Solvik-Olsen

Samferdelsesminister Ketil Solvik-Olsen avviser at det har skjedd noe som tyder på at denne Rogfast-planene ikke holder.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

– Finansieringen har ligget i departementet i ett år

Ifølge Kristelig Folkeparti-politikeren har saken om finansiering av Rogfast-prosjektet ligget i Samferdselsdepartementet i rundt ett år.

– Det betyr i så fall en samfunnsøkonomisk ekstrakostnad på utrolig store summer, ja kanskje opp til en milliard kroner hvert år, sier Bollestad.

Stortingsrepresentanten har stilt følgende skriftlige spørsmål til samferdselsministeren.

«Stemmer det at saken om finansieringen av Rogfast ligger i Samferdselsdepartementet, og har gjort det i over 1 år? Om så er tilfelle hva vil statsråden gjøre for å få fortgang i saken, for å minske de samfunnsøkonomiske ekstrakostnadene tiden medfører?»

Bollestad sier at forsinkelsen betyr ett ekstra år med ferjer over Boknafjorden.

– Det blir økt trafikk gjennom Rennfast, der det allerede nå passerer nesten 10.000 biler i døgnet. Det er smertegrensen for Rennfast, sier Bollestad.

– Ny bompengepolitikk må godkjennes i Stortinget

Ketil Solvik-Olsen avviser også Bolestad kritikk av det hun mener er sommel med Rogfast-finansieringen i samferdselsdepartementet.

– Det er heller ikke riktig. Det er riktig at vi har varslet at vi vil endre på bompenge-politikken, og at vi vil prøve å øke statelige bidrag i en del prosjekter. Det har nok også vegvesenet lokalt ønsket, for vi vet at med det opplegget som kom fra de rødgrønne, så ville dette gi veldig høye bompenger i prosjektet, sier Solvik Olsen.

Rogfast

Rogfast skal koste 12 milliarder kroner og er første etappe på ein ferjefri stamveg langs kysten mellom Stavanger og Trondheim.

Foto: Illustrasjon: Statens Vegvesen

Samferdselsministeren sier at den nye bompengepolitikken må godkjennes i Stortinget før den kan legges inn som forutsetning i Rogfast.

Les også: – Ferjefri E39 vil bli bygget

Les også: Brukar offshoreteknologi for å undersøkje Rogfast-fjellet

– Derfor vil vegvesenet måtte jobbe med eksisterende strukturer i dag. I dette ligger det ingen forsinkelse, men det er nok en del som skulle ønsket at vår nye politikk ble igangsatt raskere på noen områder enn det som så langt har skjedd, sier Solvik-Olsen.

Ferjefri E39

Den 25,5 kilometer lange tunnelen fra Harestad i Randaberg til Arsvågen i Bokn kommune blir verdens lengste undersjøiske vegtunell. Den skal etter planene stå ferdig i 2022/2023.

Rogfast skal koste 12 milliarder kroner og er første etappe på ein ferjefri stamveg langs kysten mellom Stavanger og Trondheim.