Hopp til innhold

Krever flere Super Puma-helikoptre på bakken

Oljefagforbundet Safe krever at nok en Super Puma-type settes på bakken. Fra før er en av modellene tatt ut av drift etter ulykka utenfor Shetland sist fredag, der fire mennesker omkom.

Super Puma-helikopter på Sola flyplass

Super Puma-helikoptre har vært involvert i flere ulykker på norsk og engelsk sokkel.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vi ønsker at bransjen skal gjenreise tilliten til helikoptrene. Som et minimum må norske myndigheter gi flyforbud til de samme helikoptrene som britisk myndigheter har gjort, sier Roy Erling Furre i Safe.

Super Puma-helikoptrene har i det siste vært involvert i flere ulekker. Fredag 23. august døde fire mennesker da et Super Puma L2-helikopter havarerte utenfor Shetland. De skulle fraktes fra den norskeide plattformen Borgsten Dolpin til land.

I dag møtes Safe, Luftfartstilsynet, helikopteroperatørene, Statoil, Norsk olje og gass, Norsk flyveforbund og Ptil i et ekstraordinært samarbeidsutvalg. Etter lunsj legger Safe fram kravet om at helikoptrene settes på bakken.

Omstridt friskmelding

Dette var den tredje alvorlige helikopterulykken på britisk sektor på litt over ett år. Etter den ble norske CHC Helikopterservice sine fem helikoptre av den typen satt på bakken.

Super Puma-helikoptre av typen EC225 har sto lenge på bakken etter en ulykke utenfor Skottland i fjor høst. I juli ble helikoptrene friskmeldt og satt inn igjen i helikoptertrafikken på norsk sokkel.

Men britiske myndigheter har ikke friskmeldt 225-modellen av Super Puma, og Safe er sterkt imot at norske myndigheter har gjort det.

– Må være likt på norsk og britisk side av sokkelen

Roy Erling Furre

Roy Erling Furre i Safe.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Det er satt en type på bakken i Norge, lik den type som havarerte ved Shetland. Britiske myndigheter har satt to typer på bakken, både L2 og 225. Det mener vi at også norske myndigheter må gjøre, sier Furre.

Flere EC225-helikoptrene går nå i trafikk fra Norge til Nordsjøen.

– Den typen har allerede stått på bakken i mange måneder etter de to forrige hendelsene der girbokser røyk. De fikk nettopp gjeninnført flyvetillatelsen i forrige måned, og er nettopp begynt å fly. Det mener vi de ikke burde fått lov til, sier han.

– Skal slippe å være redde

Han mener det må være likt på den norske og engelske siden av kontinentalsokkelen.

– Vi opererer tross alt med de samme selskapene, samme helikoptertypene og samme regelverk.

– Folk skal slippe å være bekymret når de setter seg inn i helikoptre på vei til jobb, sier Furre.