– Tiden for å overkjøre Sandnes er over. Vi er landets 7. største by med 73.000 innbyggere, og det bør bety noe hva vi mener, sier Stanley Wirak.
Sandnesordføreren har ønsket seg bro over Gandsfjorden i mange år. Den har vært med i de regionale planene siden 2005. Men i grunnlaget for den nye bompengepakken på Nord-Jæren, med langt flere bomstasjoner og en pris i rushtida på over 40 kroner, er den ikke med.
– Det er det eneste prosjektet som er tatt ut, av de en har vært enig om i 10–15 år. Vi forutsetter at dette blir lagt på plass igjen, slik vi har vært enige om, sier Wirak.
Ingen støtte uten bro
Hvis ikke, blir han ikke med på bompenge-spleiselaget.
– Da har vi ikke Sandnes sin støtte til å være med på bompengeringen. Vi har vært enige i mange år, og da er det ikke bare slik at noen kan bestemme seg for å ta ut de prosjektene de ikke liker. Det er ikke slik det fungerer, sier ordføreren.
Så tydelige er flertallet av politikerne i Sandnes, minus Høyre: Uten Gandsfjord bru, ingen Sandnes-støtte til bompengepakken:
– Denne broen er for 25.000 mennesker som bor på denne siden av fjorden allerede. I tillegg skal Sandnes Øst bygges ut med 40.000. Gandsfjord bru er så viktig for Sandnes at den må vi stå på for, sier Wirak.
- LES OGSÅ: Sandnes vil ikke betale bompenger uten å få noe igjen
- LES OGSÅ: – Kan ikke bygge 900 boliger i året uten vei
Oppfatter ikke noe ultimatum
Men fylkesordfører Janne Johnsen fra Høyre oppfatter signalene fra Sandnes noe annerledes.
– Slik jeg ser det er det ikke noe ultimatum fra Sandnes. Det er et flertall i Sandnes bystyre for ei Gandsfjord bru. Det flertallet er også Frp med på, men de er ikke med på flertallet som støtter bompengepakken, sier Johnsen.
– Det er enkelt å hive inn prosjekter, men en må også se på kostnadene. Den foreløpige prislappen på Gandsfjord bru er 4 milliarder. Legger vi den inn øker bompengepakken fra 25 til 29 milliarder. Det må tas fra et sted, sier hun.
- LES OGSÅ: – På tide at Stavanger-bilister også må betale
- LES OGSÅ:
Går for bussvei til Vatne
Janne Johnsen tror ikke det blir plass til Gandsfjord bru i den forestående bompengepakken. Hun mener en bussvei til Vatnekrossen, med en prislapp på seks milliarder, gir Sandnes Øst det trafikale løftet som trengs, i første omgang.
– Veksten skal tas ved hjelp av kollektivtrafikk, sykkel og gange, har regjeringen sagt, og det legger vi opp til, sier hun.
Når Sandnes Øst bygges ut, mot Sviland og videre, skal logistikken dit forbedres og bygges ut. Det blir etter 2030, ifølge fylkesordføreren.
– Vi skal løse transportutfordringene inne i Sandnes Øst, men det må henge sammen med når det kommer folk. Vi kan ikke bygge veiene først, når det kommer folk mange år etterpå, sier hun.
– Må få noe igjen
De argumentene kjøper ikke Sandnes-ordføreren. Stanley Wirak har et stort politisk flertall i Sandnes i ryggen, men ikke makta i Stavanger og i fylket.
– Vi må føle at vi får noe igjen for det vi bidrar med, og vi bidrar godt i bompengeringene, sier han.