Bø-Ryggs kommentar ble publisert på Stavanger Aftenblads nettsider onsdag kveld, og står på trykk i papiravisen torsdag.
– Nedlatende og lite pedagogisk, er en av de mange kommentarene professoren har fått i ulike nettfora etterpå.
Skal en klappe, eller ikke klappe, mellom satsene under et klassisk musikkstykke? Det er spørsmålet.
Nei, skriver Arnfinn Bø-Rygg i kommentaren. Han er professor ved Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, professor II ved Universitetet i Stavanger og musikkanmelder i Stavanger Aftenblad.
Klappet etter hver sats
Siden har både Kringkastingsorkesteret (KORK) og Stavanger symfoniorkester (SSO) delt saken på sine Facebook-sider, og kommentaren har vakt debatt.
Bakgrunnen er en konsert torsdag for en uke siden. Da var Bø-Rygg i Fartein Valen-salen i Stavangers nye konserthus. Fiolinisten Hilary Hahn var solist.
– En ikke liten del av publikum klappet allerede etter første sats. At en slik spontan reaksjon kan skje, vet enhver som deltar i konsertlivet. Det kan også skyldes at man er ukjent med konsertinstitusjonen og tror at der klappes det ofte og mye, skriver Bø-Rygg i kommentaren.
Publikum fortsatte også å klappe etter hver sats.
– Dirigenten ønsket ikke klapping
Bø-Rygg begrunner blant annet med at klapping forstyrrer utøverne, og får støtte fra enkelte debattanter.
– Ikke bare for det publikum som kjenner spillereglene for konsertsalmusikk, men også for dirigenten, Yan Pascal Tortelier. Han ga tydelig til kjenne at det ikke skulle klappes, skriver professoren.
– Forskjellige regler for forskjellige sjangrer
– Man må vite at det ikke er skikk og bruk å klappe etter hver sats. I tillegg må man se i programmet. Der står det helt tydelig hvor mange deler stykket består av, sier Bø-Rygg til NRK.
Professoren er ikke er bekymret for at han skremmer et spirende klassisk-publikum bort fra det nye konserthuset med kommentaren sin.
– Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Ikke hvis de leser kommentaren min nøye. Der skriver jeg at det er forskjellige regler for forskjellige musikksjangrer. Kanskje noen i dette publikummet kjenner reglene for jazz eller rock, sier Bø-Rygg.