Hopp til innhold

– Du trenger ikke være professor II for å gå på klassisk konsert

Forstyrrende, og umulig å høre begynnelsen på neste sats, mener professor og musikkanmelder Arnfinn Bø-Rygg om klapping i Stavanger konserthus. Det har vakt reaksjoner.

Stavanger konserthus og klappedebatt på Facebook

Urutinert publikum som klapper på feil tidspunkt i Stavangers nye konserthus får kritikk av professor Arnfinn Bø-Rygg. Det er ikke publikum nødvendigvis helt enig i.

Foto: NRK / NRK

Bø-Ryggs kommentar ble publisert på Stavanger Aftenblads nettsider onsdag kveld, og står på trykk i papiravisen torsdag.

Hilary Hahn

Hilary Hahn.

Foto: Mathias Bothor /Presse

– Nedlatende og lite pedagogisk, er en av de mange kommentarene professoren har fått i ulike nettfora etterpå.

Skal en klappe, eller ikke klappe, mellom satsene under et klassisk musikkstykke? Det er spørsmålet.

Nei, skriver Arnfinn Bø-Rygg i kommentaren. Han er professor ved Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, professor II ved Universitetet i Stavanger og musikkanmelder i Stavanger Aftenblad.

Klappet etter hver sats

Siden har både Kringkastingsorkesteret (KORK) og Stavanger symfoniorkester (SSO) delt saken på sine Facebook-sider, og kommentaren har vakt debatt.

Vi er ikke tjent med slike holdninger. Du trenger ikke være professor II for å gå på klassisk konsert. Håpløst at noen prøver å spre et sånt inntrykk!

Fra KORKs Facebook-side

Bakgrunnen er en konsert torsdag for en uke siden. Da var Bø-Rygg i Fartein Valen-salen i Stavangers nye konserthus. Fiolinisten Hilary Hahn var solist.

Basstrombonist i Stavanger Symfoniorkester, Gaute Vikdal. sier meningen sin om klapping i konserthuset i Stavanger.

►SE VIDEO:Gaute Vikdal i SSO sier meningen sin om klapping i Stavanger konserthus

– En ikke liten del av publikum klappet allerede etter første sats. At en slik spontan reaksjon kan skje, vet enhver som deltar i konsertlivet. Det kan også skyldes at man er ukjent med konsertinstitusjonen og tror at der klappes det ofte og mye, skriver Bø-Rygg i kommentaren.

Publikum fortsatte også å klappe etter hver sats.

– Dirigenten ønsket ikke klapping

Bø-Rygg begrunner blant annet med at klapping forstyrrer utøverne, og får støtte fra enkelte debattanter.

Klappingen på torsdag gikk utover musikken, og da er det ikke greit!

Fra SSOs Facebook-side

– Ikke bare for det publikum som kjenner spillereglene for konsertsalmusikk, men også for dirigenten, Yan Pascal Tortelier. Han ga tydelig til kjenne at det ikke skulle klappes, skriver professoren.

Jeg var selv på torsdagskonserten og irriterte meg mye på grunn av klappingen mellom satsene. Fant fort ut at der var mange «førstereis» blant publikum! De lærer etterhvert!!!

Fra SSOs Facebook-side

– Forskjellige regler for forskjellige sjangrer

– Man må vite at det ikke er skikk og bruk å klappe etter hver sats. I tillegg må man se i programmet. Der står det helt tydelig hvor mange deler stykket består av, sier Bø-Rygg til NRK.

Professoren er ikke er bekymret for at han skremmer et spirende klassisk-publikum bort fra det nye konserthuset med kommentaren sin.

– Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Ikke hvis de leser kommentaren min nøye. Der skriver jeg at det er forskjellige regler for forskjellige musikksjangrer. Kanskje noen i dette publikummet kjenner reglene for jazz eller rock, sier Bø-Rygg.