Hopp til innhold

– Ingen fellesferie på plattform

Etter 40 dagers seiltur fra Korea kom endelig dekket til den nye Valemon-plattformen til Åmøyfjorden utenfor Stavanger. Første byggverk bestilt fra Korea for Statoil, og det kan bli flere.

Etter 40 dager på sjøen kom Valemon-dekket til Åmøyfjorden i Stavanger for en pit-stop. Tirsdag heises det på plass i Nordsjøen.

Valemonplattformen om bord i skipet som har brukt 40 dager på frakten fra Korea. Nå skal løftefartøyet S7000 løfte hele plattformen på plass ute i Nordsjøen. Foto: Aeroview/Statoil

Det er høysesong for løfting og kabellegging mellom plattformer i Nordsjøen, og midt mellom alle oppdragene skal og det 9.750 tonn tunge plattformdekket til Valemon løftes på plass. Plattformen er tung, men den er likevel så lett at den kan løftes i en omgang.

– Full aktivitet

– Vi har mye aktivitet nå ja, og vi skal løfte Valemon-dekket over på stålunderstellet der det skal stå på nå på tirsdag, forteller prosjektdirektør Anders Opedal i Statoil.

– Så ingen fellesferie på plattform?

– Nei, ingen fellesferie på plattform, her er det full aktivitet hele sommeren.

Prosjektdirektør Anders Opedal i Statoil foran valemonplattformen

Prosjektdirektør Anders Opedal i Statoil foran valemonplattformen.

Foto: AEROVIEW.no

Han er på vei ut i båt for å se dekket som har seilt den lange veien til Norge, og som skal ha en liten pause utenfor Stavanger før den skal ut i Nordsjøen. Statoil har bygd mang en plattform i Norge, og utlandet, men det er første gang de nå får et ferdig plattformdekk fra Sør- Korea.

Les også: – Statoil planlegger å kutte 30 milliarder i året

Debatten som har rast med jevne mellomrom om norske kontrakter som går til utlandet ligger i bakhodet, men prosjektdirektøren understreker at norske leverandører også er konkurransedyktige.

Er den første, blir ikke den siste

– Det så vi blant annet da vi inngikk avtale med Kværner om bygg av stålunderstell nå nylig. Vi ser for oss at både norske og utenlandske leverandører kommer til å være harde konkurrenter i fremtidige anbud, sier Opedal.

Valemon var den første, men den blir ikke den siste som seiler den lange ruta. Allerede har byggingen av plattformene til Aasta Hansteen startet i Korea, og i august begynner byggingen av plattformen til Gina Krog, Mariner (i Storbritannia). Også flere rigger skal etter planene bygges i Sør-Korea på oppdrag fra Statoil.

– Dette er det første plattformdekket vi bygges i Korea, så det blir vår første erfaring.

– Er dere fornøyd så langt?

– Ja, vi synes det har gått bra. Vi er i rute, og det har den kvaliteten vi har forventet, sier Opedal.

Valemonfeltet ble funnet i 1985, og det planlegges å starte produksjon i slutten av året. Feltet ligger øst for Mongstad, nær grensen til Storbritannia.

Løftefartøyet S7000 skal løfte Valemon på plass. Her fra Mekjarvik.

Løftefartøyet S7000 skal løfte Valemon på plass. Her fra Mekjarvik før de begge skal seile ut i Nordsjøen.

Foto: Statoil