– Samferdselssjefen var på besøk i et av mine bygg i fjor vår. Da fortalte han at det ikke skulle gå buss langs rekka av bedriftsbygg vi har bygget langs golfbanen, sier konserndirektør Ragnvald Albretsen i Seabrokers.
Næringslivet på Forus har selv betalt for at bussen skal gå til et nyutbygd kontorfelt ved Golfbanen på Sola. Seabrokers Group har bygget næringsbygg med nesten 6000 arbeidsplasser i området, men da feltet ble regulert var det ikke tegnet inn busstopp, eller busskur.
Albretsen ba fylkeskommunen og kommunene om å legge til rette for kollektivtrafikk, men fikk nei.
– Vi spurte fylkeskommunen og kommunene om å betale for busskur, men det ville de ikke. Da tok vi saken i egne hender, og satte opp busskur, sier Albretsen.
- LES OGSÅ: Dette vil bomringen koste deg
- LES OGSÅ: Kolumbus-direktøren mener Forus har et godt kollektivtilbud
Ber Forus-pendlerne om å ta buss
På onsdag inviterte han til bussaksjon i en helsides annonse i Aftenbladet. Albretsen ber alle Forus-pendlerne ta buss tirsdag og onsdag i neste uke, for å vise hva som skjer dersom alle gjør det.
– Hele nettet vil kollapse. Da vil de antageligvis få se at dette må tilrettelegges med alternativer før de kan se på å redusere bilbruken, sa Albretsen.
Aksjonen er en reaksjon på at Samferdselssjefen i Rogaland vil doble antall bomstasjoner rundt Stavanger sentrum, Sandnes sentrum, Forus, Risavika og flyplassen på Sola, og at en rekke familier må belage seg på å måtte betale om mot 45.000 kroner i året bare i bompengeavgifter i forbindelse med arbeids- og fritidsreiser på Nord-Jæren.
- LES OGSÅ: Stort Frp-opprør mot bompenger
- LES OGSÅ: – Jæren har fått for lite igjen for pengene
– Bussene må jo gå dit folk jobber
Men uten busstopp utenfor arbeidsplassene hadde heller ikke bussaksjonen vært mulig.
– Vi har tilrettelagt for buss, bygget veinett internt og betalt for, og plassert, busskur i det området, som vi selv har påkostet. Så nå går det busser der, sier Albretsen.
Han er kritisk til at fylkeskommunen og kommunen ikke har sørget for busskurene.
– Hvorfor skal vi gjør det? Det bør jo ligge inne i samferdselsbudsjettene at de skal sette opp busskur, og få bussene til å gå der folk jobber. Det må altså en privat aktør sette i gang. Ikke bare måtte vi bygge veinettet, men også bygge busskurene og betale for dem, sier Albretsen.
Samferdselssjefen: – Feil rekkefølge
De absolutt fleste busskurene i fylket finansieres gjennom veibudsjettene og reklameinntekter, ifølge samferdselssjefen i fylkeskommunen. Busskurene på Forus er et unntak. Gottfried Heinzerling svarer slik på hvorfor fylkeskommunen kastet seg med i utbyggingsplanene og ga penger til busskur.
– Utbyggingen bør styres av hvor det er et skikkelig kollektivtilbud. I stedet for å bygge ut og undre seg over at bussen ikke kommer, sier han.
– En investor må finne ut på forhånd hvor busstilbudet skal komme, og hvor det er i ferd med å komme, og rette seg etter det, legger han til.
Men han understreker at han er glad for at Seabrokers har tilrettelagt for buss på Forus.
– Ja alt som gjør kollektivtransporten bedre er velkomment, sier Heinzerling.
Kolumbus: – Prisverdig
Kolumbus-direktøren er også glad for hvert nye busskur som bygges.
– Vi er glade uansett hvem som bygger busskurene, og synes dette er prisverdig. Samme hvem som sørger for at bussen kommer frem, er det veldig bra, sier Odd Aksland.
– Vi fortsetter å presse på for å få flere skikkelige holdeplasser, og det er også veldig viktig å passe på at alle holdeplassene blir vedlikeholdt, sier han.