– Det har åpnet seg en mulighet. Jeg var blant dem som hadde gitt opp tanken om en baneløsning, sier Helge Solum Larsen, nå Uavhengig, men tidligere Venstre-politiker.
I dag håper han å få oppleve at bybane-nederlaget han gikk på i 2012, skal bli snudd til en liten seier. Solum Larsen skal på sitt siste møte i Fylkestinget i dag.
Det var bussbane som ble vedtatt i 2012, men nå vurderer det nye politiske flertallet å bygge en skinnegående bane likevel.
– Alle vet at dersom vi skal betjene Forus og flyplassen, som er et viktig knutepunkt, må kvaliteten i kollektivtilbudet bli bedre, sier han.
Er baneløsning best for framtida?
– Vi trenger et mye bedre kollektivtilbud ut til flyplassen på Sola. Det vi trenger nå er en grundig evaluering for å se hva som er det beste kollektivsystemet for framtida, sier Kjartan Alexander Lunde, gruppeleder i fylkespolitikken for partiet Venstre.
Og Venstre holder fast på at det fra juni 2021 skal gå trolleybuss på bussveien fra Stavanger til Sandnes.
Nå åpner flere partier for at kollektivtraseen fra bussveien på Forus og vestover mot Sola flyplass, døpt Sola-link, skal bygges som en bane, altså med skinner i bakken.
– Planen er at Sola-link skal være klar et par år senere. Vi håper å få det til, sier Lunde.
Nye politikere tar over styringa
Bybane-prosjektet som spora av og endte i et vedtak om bussvei, var en sak som skapte stort engasjement og som tilhengerne ennå ikke har gitt seg på.
Etter fylkestingsmøtet i dag, er det et nytt politisk flertall som skal overta styringen. Ny fylkesordfører blir Solveig Ege Tengesdal i Kristelig Folkeparti.
– Det nye fylkestinget skal, i tillegg til arbeidet med Bussvei 2020, se på skinnegående løsninger, sier hun.