Hopp til innhold

– Anlegget blir sykkelsportens Holmenkollen

Norges Cykleforbund stiller seg bak planene om et gigantisk innendørs sykkelanlegg i Sola. Målet er at Norges første anlegg med velodrom og flerbrukshall står klar til bruk i 2017.

Ny sykkelhall til Sola

Sola Arena skal bestå av innendørs velodrom, i tillegg til flere haller. Dette skal bygget etter internasjonale mål. Prislappen på det hele ligger på rundt 200 millioner kroner.

Foto: Soma Arena

– Dette blir et utstillingsvindu for syklister over hele landet, sier president i Norges Cykleforbund, Harald Tiedemann Hansen.

Harald Tiedemann Hansen

Harald Tiedemann Hansen.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

I helga har forbundet fått se planene for anlegget, og de er overbevist, ifølge sykkelpresidenten.

– Det blei stående applaus fra hele sykkeltinget etter presentasjonen. Et slikt anlegg trenger Norge. Beliggenheten er perfekt, siden det er lett å komme seg hit via Sola flyplass, sier Tiedemann Hansen.

– Jobba med å få sykkelanlegg i 40 år

Planene om et nasjonalt sykkelanlegg har versert i sykkelmiljøet i flere tiår. Tor Helge Skretting har vært den fremste lokale ildsjelen for å få dette på plass i Rogaland.

Tor Helge Skretting

Tor Helge Skretting.

Foto: NRK

– Jeg har jobba med dette av og på i nesten 40 år. Dette er en fantastisk mulighet for norsk sykkelsport, sier han.

Målet er å gi et komplett tilbud til sykkelinteresserte over hele landet. De ønsker også å arrangere nasjonale og internasjonale løp og mesterskap.

– Det blir svært høy, internasjonal standard på alle banene. Dermed slipper vi å dra utenlands for å konkurrere, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Velodrom i Sola

Anlegget består av to haller med et toetasjes anlegg imellom.

Foto: Soma Arena

Trenger godkjenning fra kulturdepartementet

Det har vært en lang prosess for å få planene gjennom. I løpet av vinteren har kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg sagt ja til å være med i et spleiselag for å få anlegget på plass.

Forutsetningen fra alle har vært at det må bli prioritert som nasjonalanlegg fra Norges Cykleforbund og Norges Idrettsforbund, før Kulturdepartementet endelig sier ja.

Da vil i så fall staten ta halvparten av kostnadene, som er beregna til rundt 200 millioner kroner.

– Mye skal gå galt om vi ikke skal få dette til

Nå har altså sykkelforbundet sagt ja, og vil gi sin anbefaling til idrettsforbundet.

– Det ser svært lovende ut. Nå er det mye som skal gå galt dersom vi ikke skal få dette til, sier Skretting.

Ole Ueland

Ordfører i Sola, Ole Ueland.

Foto: Høyre

Sola vil i så fall bli vertskommune for anlegget, med støtte fra de andre kommunene på Nord-Jæren. Ordfører Ole Ueland tror dette vil bety mye for hele regionen.

– Anlegget blir sykkelsportens Holmenkollen. Dette er en publikumsvennlig sport, så jeg tror folk fra både inn- og utland vil besøke oss, sier ordføreren.

Tror det vil styrke sykkelmiljøet

Per i dag er det altså ingen slike anlegg her til lands. Det gjør blant annet at NM i banesykling arrangeres i Polen.

– Dette gir muligheter for langt flere til å hevde seg i eget land. Nå kan slike sykkel-arrangement skje her. Kanskje det på sikt også kan gjøre at Norge sikrer seg noen flere medaljer under sommer-OL, sier Ueland.

Også sykkelpresidenten tror anlegget vil styrke sykkelmiljøet her til lands, og at det blir på størrelse med Holmenkollen.

– Men jeg tror at det vil være betydelig mer aktivitet på sykkelbanen enn i hoppbakken i Kollen. Sykkelsporten er enorm her i landet, og større vil den bli, sier Tiedemann Hansen.