Hopp til innhold

Hvem kommer først fram?

Det er fem kilometer fra hjemmet til jobben. Kommer du først fram med bil, buss eller sykkel?

Det er fem kilometer fra hjemmet til jobben. Kommer du først fram med bil, buss eller sykkel?

Dagens testpanel: Bilfører Skjalg Omdal, busspassasjer Thor Berge Jåsund og syklist Edith Nøkling.

Dette ville forbrukerrådet finne ut av. Klokka 07:50 stod tre deltakere fra NAF, Syklistenes Landsforening og Forbrukerrådet klare til start i Sandnes sentrum.

– Vi ønsker å teste ut dette for å belyse at det finnes et alternativ til framkomstmiddelet vi bruker når vi drar på jobb, sier Edith Nøkling, regionsdirektør i Forbrukerrådet til NRK.

Fra et helt vanlig nabostrøk i Sandnes skulle hun og to andre «naboer» prøve å nå først fram til Statoils hovedkvarter på Forus. En strekning på totalt fem kilometer, en helt vanlig jobbreise.

– Det er vel en liten konkurranse dette her, og jeg tror at sykkelen kommer til å vinne i dag, sier Thor Berge Jåsund, styremedlem i NAF.

Klar, ferdig, gå!

Rakk ikke bussen

Jåsund tar det forholdsvis rolig ned mot Ruten i Sandnes. Han har printet ut rutetabellen, men har et lite problem.

– Jeg har printet ut busstidene, men bare tidene nå rett før klokka åtte. De bussene rekker vi ikke, sier han.

Til daglig er han daglig leder i Norgestaxi Stavanger, og innrømmer at det er sjelden han tar buss.

Framme på Ruten leser han busstidene lavt for seg selv. Buss nummer 6, holdeplass nummer 7. Han trasker videre.

– Det er litt kjedelig dette her. Nå må vi jo vente ti minutter ekstra, og Edith på sykkelen har fått et stort forsprang nå, sier Jåsund og rister litt på hodet.

Få reiser kollektivt, enda færre sykler

Av alle arbeidsreisende i landet, er det kun 15 prosent som tar kollektivtransport til og fra jobben. Gående og syklende ligger også svært lavt, elleve og seks prosent.

De fleste tar bilen til jobben, hele 61 prosent velger dette som framkomstmiddel til og fra arbeidsplassen. Hverdagsreisen må bli enklere, oppfordrer Jåsund.

– Dersom hverdagsreisen er lett, og folk opplever at det er lett å ta buss, da vil flere ta buss. Da vil det bli mindre kø på veiene, til glede for mange av oss, sier han.

– De fleste av oss har en vane, og dette holder vi oss til. Vi gjør det samme år etter år, uten å tenke over at det finnes alternativer, sier Nøkling og ønsker at flere tar i et tak for miljøet.

Sykkelen først i tet

Nøkling ledet an en stund, men måtte etterhvert se seg forbikjørt av bilen til Skjalg Omdal. Han representerer Syklistenes Landsforening, og synes det er litt rart å sette seg bak rattet.

Nøkling

Regionsdirektør i Forbrukerrådet, Edith Nøkling, tok sykkelen fatt fra Sandnes. Hun lå lenge i førersetet, men holdt det helt inn?

Foto: Odd Rune Kyllingstad

– Det er veldig annerledes. Jeg sykler hver eneste dag og kjører veldig sjeldent bil. I forrige uke stod bilen stille hele uka, så det blir spennende å se, sier han.

– Hvordan tror du det går i dag?

– Jeg tror nok sykkelen tar det, svarer han.

Kom seg på bussen

Tilbake på Ruten har Jåsund endelig funnet fram til riktig buss. Litt ergelig, bussjåføren sa at han kunne tatt en lettere rute.

– Egentlig burde jeg vel tatt buss nummer 9, men nå sitter vi på 6'eren i stedet, sier han.

Jåsund

Daglig leder i Norgestaxi Stavanger, samt styremedlem i NAF, Thor Berge Jåsund tok bussen ut til Forus.

Foto: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

Klokka viser 08:06 når bussen ruller ut fra Ruten retning Forus. Jåsund har ikke de største forhåpningene.

– Det blir spennende å se, men jeg tror vi taper. Vi måtte vente på bussen, samtidig så valgte jeg ikke den beste ruta heller. Jeg tror fortsatt det er sykkelen som tar det, sier han.

Bussen på jumboplass

Mens Jåsund fortsatt sitter på bussen ringer telefonen. Sykkelen er framme, det er bilen også. Dommen er klar.

Fra Sandnes sentrum til Statoils hovedkvarter på Forus brukte bilen 13 minutter, sykkelen 16 minutter, mens bussen og en skuffet Jåsund brukte hele 25 minutter.

– Jeg liker ikke å tape, tenk at bussen var sist, sier Jåsund når han treffer de andre deltakerne.

Tross at bilen stakk av med førsteplassen, er alle enige om at sykkelen er testens store vinner.

– Jeg har fått god trim på morgenen, jeg har spart penger, og alt i alt er sykkelen et godt alternativ mellom Sandnes og Forus. Dessuten, det var bare tre minutter forskjell på bil og sykkel, understreker Nøkling før hun fortsetter:

– Det triste som vi fikk se i dag var jo at det tok så lang tid med bussen. Det burde være et kraftig signal til politikerne i regionen, sier hun.

– Vi må legge til rette for alle, oppfordrer Jåsund.

Bilen kom først i mål.

Bilen kom først i mål.