Drakeskipet Harald Hårfagre er 35 meter langt, åtte meter bredt med et 300 kvadratmeter stort seil av silke, og er modellert etter «Ormen Lange». Skipet skal være klart til sitt første tokt våren 2013.
– Dette er en fantastisk stor dag. For første gang på tusen år er det et vikingskip på plass i Karmsundet, sier prosjektleder Marit Synnøve Vea i Viking Kings til NRK.
– Utrolig og utenkelig
Byggestedet har siden mars 2010 vært en industrihall på Vibrandsøy i Haugesund.
– Det er de beste tradisjonsbåtbyggerne i Norge som har jobbet med dette. De sier at det er helt utrolig og utenkelig at vi har klart å gjenskape et av de store havgående fartøyene i Vikingtiden, sier Vea.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Skipet har plass til femti årer, som trenger to mann hver. «Draken» skal seile langs norskekysten før det setter kurs mot Europa og Amerika.
- Les også: Bygger verdens største vikingskip
- Les også: Her ser det 35 meter lange vikingskipet dagens lys
Ny kunnskap om vikingtiden
Skipet skulle egentlig ha blitt sjøsatt i går, men på grunn av sterk vind måtte arrangementet avlyses.
– Det var utrolig gledelig at værgudene var på vår side i dag. Det å sitte i skipet og føle bølgene under meg var fantastisk og rørende. En utrolig opplevelse, sier Vea.
– Dette skipet har tilført vikingsskipsforskningen i Norge massevis av ny kunnskap, legger hun til.
I kveld blir det holdt en høytidelig navnfestingsseremoni i Haugesund. Da blir skipets navn offisielt stadfestet.
(Artikkelen fortsetter under videoen.)
Som Ormen Lange
Forstudiene til vikingskipet Harald Hårfagre har pågått siden 2008, og i tillegg til testbåtene er det også brukt høyteknologisk datasimulering med supercomputere for å finne fram til den beste utformingen av skipet og seilføringen.
Drakeskipet Harald Hårfagre skal ha de samme egenskapene som Ormen Lange, der havskipets gode seilingsegenskaper blir kombinert med krigsskipets bruk av årer.
Draken Harald Hårfagre blir litt kortere enn Ormen Lange, som trolig var på 41–44 meter langt. Men Harald Hårfagre vil med sine 35 meter bli det største vikingskipet som er bygget i moderne tid.
Målet med skipet er å tilbringe tid på havet for å gjenerobre vikingenes maritime kunnskaper, og spre denne kunnskapen videre, heter det i en pressemelding fra prosjektgruppen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
116 drakeskip
Gulatingsloven forteller at det var ca. 116 drakeskip i den norske leidangsflåten. Draken Harald Hårfagre er likevel ikke et vanlig leidangsskip. Det kommer nemlig til å få et drakehode.
Skip med drakehoder var skip som konger og høvdinger benyttet i leidangsflåten. Drakehodet skulle vise hvem som var lederen i flåten og hvor lederen var i et slag.
Drakehodet hadde også en magisk funksjon: Det skulle gi beskyttelse til skip og mannskap – og det skulle skremme fiender.