– Legger de mer til rette så vil flere folk sykle – jeg har tro på det. I dag kjører folk bil til butikken hundre meter borti butikken. Det er jo helt borti natta, spør du meg, men det er ikke så mange som spør meg, sier Tor Agnar Bakke.
Han er en sjelden blomst i Haugesund. I dag bruker bare ni prosent i sildabyen sykkelen daglig. Haugesund har også blitt kåret som en av landets verste sykkelbyer av Syklistene Landsforening.
- LES OGSÅ: – Her er Norges dårligste sykkelbyer
Men en ny sammenhengende sykkel og gangvei skal endre på dette. Det er i alle fall planen.
20 prosent innen 2020
– Vi har et mål om at sykkelandelen i Haugesund skal være 20 prosent av de reisende innen 2020, og at det skal være 25 prosent gående innen 2020, sier leder for plan og miljøutvalget i Haugesund kommune, Dagfinn Torstveit.
Haugesund kommune skal onsdag legge fram første utkast om hvor den nye sykkel- og gangveien i Haugesund og Fastlands-Karmøy skal gå.
– Haugesund er en flat by. Og det er en by hvor 75 prosent av innbyggerne bor innenfor 4 km fra sentrumskjernen, så vi har alle muligheter til å gå og sykle mer enn vi gjør nå, sier Torstveit.
– For mange kanter
Akkurat dét er syklist Bakke enig i. Han har etter hvert trillet noen kilometer på veiene på Haugalandet på sin 30 år gamle DBS. Bakke er ikke fornøyd med fremkommeligheten, spesielt utenfor bykjernen.
– Her er fortau og her er kanter. Møter du disse med sykkelen, så slår du i stykker dekket. Dette sliter jeg med, for jeg møter for mye kanter. Lager ikke til de fine overgangene.
– Dette kan bli mye bedre, og det skal det bli, lover Torstveit.