Hopp til innhold

Her synes sjefen at HMS-hysteriet har gått for langt

Seminar om å holde i rekkeverket i trapper, kurs for å lære å vaske hendene og forbud mot å ikke rygge. Flere mener oljenæringas HMS-krav har blitt parodiske.

Seminar om å holde i rekkeverket i trapper, kurs for å lære å vaske hendene og forbud mot å ikke rygge. Flere mener oljenæringas HMS-krav har blitt parodiske.

– Skiltet er en oppfordring om å tenke selv, og ikke å følge urimelige krav fra et regime, sier Jan Christian Bernhardt, administrerende direktør i John Dahle Skipshandel.

De 44 ansatte i selskapet hans får i motsetning til andre oljeansatte ikke påbud om å holde i rekkverket i trappene.

– Må stille vanskelige spørsmål

Skilt over trappen

VIDEO: Skiltet over trappen hos John Dahle Skipshandel oppfordrer ikke de ansatte til å holde seg fast på nei opp og ned.

Foto: Johan Mihle Laugaland/NRK

– Kanskje en må kunne akseptere, uansett hvor fælt det høres ut, at et barn dør fordi det ramler ned fra et tre, og at det kanskje er en pris vi må betale for å fortsatt utvikle oss motorisk, sier han.

– Det er drøyt, og jeg sier ikke at det er svaret. Men skal vi diskutere sikkerhet og risiko er vi nødt til å stille de vanskelige spørsmålene, sier han.

«Den eneste måten å unngå bilulykker på er å slutte å bruke bilen, men det kan vi jo ikke. Slik er det i industrien også. Vi skal gjøre arbeidsoppgaven, og det vil alltid være noe risiko.»

IKM-gründer Ståle Kyllingstad

Mener HMS-industrien har gått for langt

Da det norske oljeeventyret startet for over 45 år siden var det i mange tilfeller veldig farlig å hente opp sort gull fra Nordsjøen. Siden da har det skjedd en sikkerhetsrevolusjon.

– Vi hadde for dårlig HMS da olja kom. Da var pendelen på høyresiden. Men i stedet for å stoppe på midten har den havnet helt på venstresiden, sier Ståle Kyllingstad, konsernsjef i IKM-gruppen.

– Alle støtter god HMS, men at det har blitt en stor industri, at folk drar sikkerhetskortet i alle sammenhenger, at folk frykter å gjøre jobben sin i frykt for å bli anklaget for å ha en dårlig HMS-holdning har gjort noe med produktiviteten, sier han.

Nektet elsykling på grunn av HMS

National Oilwell Varco fikk i dag voldsomme reaksjoner da de ansatte ble nektet å sykle mellom kontorene på elsykkel. Så avklarte administrerende direktør Odd Terje Høie at forbudet var en feiltolkning. Han mener ikke at HMS-fokuset har gått for langt.

– Det er viktig at de ansatte føler seg trygge på jobb, og at vi stiller spørsmål ved ting. Det kan gå for langt dersom man blir for prinsipielle i stedet for å tenke fornuftig. Det synes jeg vi er flinke til i Norge, sier han.