Hopp til innhold

Har gransket Barneteateret i egen bok

Barneteateret har siden 50-tallet vært uslåelig når det gjelder publikumsoppslutning på Rogaland Teater. Hver uke går rundt 350 barn og ungdommer i teaterklubb, og nå har altså en forsker studert hvordan BUT fungerer.

Barne- og ungdomsteateret, Rogaland teater

I 2010 satt Barne- og ungdomsteateret opp Torbjørn Egners klassiske Folk og røvere i Kardemomme by for femte gang.

Foto: Emile Ashley/Rogaland teater

I 2008 begynte planene om å opprette er kompetansesenter for Barne- og ungdomsteatre ved Rogaland Teater å ta form, og året etter fikk Barne- og ungdomsteatret en bevilgning fra Kulturdepartementet øremerket opprettelsen av et kompetansesenter.

Utfordringen den gang var at Barne- og ungdomsteatret i liten eller ingen grad var blitt vurdert med et kritisk blikk utenfra. Barne- og ungdomsteatret tok derfor kontakt med NTNU om å lage et forskningsprosjekt om virksomheten.

– Et utrolig mangfold

Bjørn Ravn Carlsen og Vigdis Aune

BUT-sjef Bjørn Ravn Carlsen og forsker Vigdis Aune.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– De fortjener virkelig tittelen kompetansesenter. Både når det kommer til teaterundervisning, teaterproduksjon og gjennom det store internasjonale nettverket de har utviklet innenfor teater og ungdom, sier Vigdis Aune, førsteamanuensis i drama og teater ved NTNU.

Hun fikk ansvaret for prosjektet og har sett på organisasjonsmodeller, undervisningsmetoder og produksjonsformater i Barne- og ungdomsteatret. Forskningsprosjektet har blitt utgitt i bokform.

– Det er alltid noe som kan bli bedre, men de skal berømmes for at de er klare til å gå i diskusjon. De har et veldig solid fundament og da er det lettere å ta sjanser. De har et faglig miljø som speiler de fleste teaterretninger i verden. Det er et utrolig mangfold, sier Aune.

Både teater og fritidsklubb

Barne- og ungdomsteateret (BUT) ved Rogaland Teater er unikt i Norge på flere måter. Teateret har tradisjon helt tilbake til 50-tallet, og det spesielle er hvordan barn og ungdom går i klubb og lærer skuespill og drama på et profesjonelt institusjonsteater, og der mange også selv får stå på hovedscenen og spille teater med full profesjonell scenerigg, kostymer, scenografi og regi for et betalende publikum.

– Teateret skal både vise ferdige forestillinger og være et fritidstilbud, og det klarer de flott. De som jobber her klarer å ha de to tankene i hodet samtidig. Jeg er kjempeimponert. Jeg legger merke til en faglig omsorgsdisiplin som er viktig i dag. De har klare og tydelige rammer. Ungdommene får respekt og må vise respekt. Det skaper tillit, sier Aune.

BUT har en unik posisjon i Stavanger. Forestillingene er svært populære, og kunsten står i sentrum, men samtidig er dette også et av byens mest populære fritidstilbud, der den ukentlige klubben og undervisningen for mange av barna er like viktig.

BUT har fostret mange av de mest kjente skuespillerne og kulturpersonlighetene i Stavanger, som Pia Tjelta, Tore Renberg og Kristoffer Joner.

Folk og røvere i Kardemommeby, Barne- og ungdomsteateret, Rogaland teater

Folk og røvere i Kardemommeby ved Barne- og ungdomsteateret.

Foto: Emile Ashley/Rogaland teatet