Hopp til innhold

Savner du noe av dette?

Dette er bare noe av hittegodset Fridtjof Skøyen i busselskapet Boreal ønsker at folk skal hente, men folk gidder ikke. – Vi har for god råd, sier han.

Hittegods

Hittegodskontoret til Boreal i Stavanger har mange gjenglemte ting. Henter du det ikke før det har gått tre måneder, gir Fridtjof Skøyen og Boreal alt til Fretex.

Foto: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

– Her er det litt av hvert, sier Fridtjof Skøyen i busselskapet Boreal, mens han roter i en pappeske.

Et barnesete, en sykkelhjelm, en god del gensere og jakker, til slutt en sovepose.

Lar klærne ligge

Ved siden av pappeskene står det en sykkel. Den har blitt gjenglemt på en buss.

– Jeg aner ikke hvordan folk klarer å glemme slike ting. Personen som tok den med på bussen har i tillegg betalt 25 kroner for å ta den med, sier Skøyen.

Han får inn mye nå om sommeren, og det er mange som ringer hittegodstelefonen. Særlig er det lommebøker og mobiltelefoner folk skal ha tak i. Resten lar de ligge.

Hittegods

Du har tre måneder på deg før hittegodset enten blir kastet eller gitt til Fretex. Skøyen ønsker at flere skal hente tingene sine.

Foto: Håvard Tanche-Larsen Knutsen

– Det er mye klær, folk kommer ikke og spør etter det. Det er vel noe som gjelder hele samfunnet, folk har rett og slett for god råd. Da gidder de ikke komme tilbake for å hente det, de kjøper heller nytt, sier han.

Hvis klærne ikke blir hentet innen tre måneder, går alt til Fretex.

Fant gebiss

Men det er ikke bare klær som folk glemmer igjen. Dagens fangst med makrell, samt et gebiss har også havnet på hittegodskontoret.

– Vi fant en pose med makrell. Dagen etter ringte fiskeren og ville ha fangsten tilbake. Posen lå i bussen ganske lenge på en god og varm sommerdag. Den fangsten endte i søpla før fiskeren fikk den igjen, sier Skøyen og humrer.

Geir Røskar er driftssjef for Boreals kommersielle ruter. Han fikk plutselig et sett med tenner på kontoret.

– Vaskehjelpen vår fant et gebiss. Det viste seg at det var ei eldre dame som hadde tatt ut gebisset og lagt det fra seg på en av rutene våre. Dette ble hentet dagen etterpå, sier han med et stort smil om munnen.

Henter tax free-posen

Men selv om Skøyen sier at vi er dårlige til å hente klær, kan Røskar fortelle at det er noe vi er flinke til å hente.

Geir Røskar

Et sett med tenner havnet på kontoret til driftssjef Geir Røskar i Boreal.

– En del av våre kunder benytter seg av flybussen. Da har de gjerne vært utenlands og glemt igjen tax free-posen. Den blir som regel hentet neste dag, sier han.

– Så den posen er de flinke til å hente?

– Ja, folk merker fort om de har glemt kvoten si, sier han.