– Det vi har bedt om er at Staten skal sette hele eller deler av driften ut på anbud, gjerne gjennom et offentlig-privat-samarbeid, sier Tormod Karlsen som er administrerende direktør i Haugaland vekst.
Haugesund flyplass på Karmøy har lite aktivitet på dagtid. Avinor har de siste årene hatt en avtale med det lokalt eide selskapet Luftbygging AS om utvikling av utenlandsruter på flyplassen.
Denne avtalen går ut i 2018, og andre flyselskaper har vegret seg for å satse på Haugesund lufthavn.
– Må hjelpe lufthavnen å utvikle seg
Nå kommer derimot Samferdselsdepartementet med en utredning i april som skisserer ulike driftsmodeller.
– Vi skal lese igjennom rapporten når den kommer, også må vi klargjøre for samferdselsministeren at vi må ha et godt tempo på det slik at vi besvarer alle utfordringene, sier Arve Kambe som er stortingsrepresentant fra Høyre.
- Les også:
- Les også:
– Det er viktig at vi får en Avinor-modell som Haugesund lufthavn kan utvikle seg på, og at vi får gode utenlandsdestinasjoner gjerne med lavprisselskaper, sier Kambe.
– Ikke bekymret ennå
Tormod Karlsen er ikke bekymret for lufthavnens fremtid ennå, og håper at flere utenlandsruter og private aktører skal øke aktiviteten på flyplassen.
– Hvis disse modellene ikke kommer på plass slik at vi får en god forutsigbarhet på driften særlig når det gjelder utenlandstrafikken, og i neste omgang innenlandsruter så er jeg bekymret. Men foreløpig er jeg ved godt mot, og håper vi skal få til noe sammen med samferdselsministeren, sier Karlsen.