Jonas Solberg Nielsen (17) slår løs på trommene han har satt opp på rommet sitt. Dette er dette han liker best, men musikken må forbli en fritidssyssel. Siden Jonas har Downs syndrom, fikk han aldri mulighet til å velge musikklinja på videregående som andre.
– Ingen la fram musikk som noe alternativ. Det eneste alternativet var en tilrettelagt liten gruppe, sier mor Åshild Solberg.
- LES OGSÅ: Utviklingshemmede får skolegang
I Rogaland får personer med utviklingshemming, som trenger et skreddersydd opplegg, kun ett valg: et studieløp som er én time kortere hver dag enn et vanlig løp. Andre har 12 studieretninger å velge mellom.
– Den ekstra timen trenger i alle fall Jonas, sier Solberg.
Fylket bryter loven
Nå har Fylkesmannen i Rogaland konkludert med at fylkeskommunen bryter opplæringsloven. I en tilsynsrapport slår de fast at alle elever har rett på ett av de tre alternativene de søker på. Dermed skal også utviklingshemmede kunne søke blant de 12 studieretningene.
- LES OGSÅ: – Skremmer bort utviklingshemmede
Leder i Norsk Forbund for Utviklingshemmede, Jens Petter Gitlesen, er fornøyd med at fylkesmannen nå pålegger fylkeskommunen å åpne opp skoletilbudet for de utviklingshemmede.
– Fylkeskommunens praksis er umoralsk og diskriminerende, sier han.
Gitlesen mener det ikke er tilfeldig at de utviklingshemmedes skolehverdag er én time kortere hver dag.
– Alle vet at elever med utviklingshemming ikke går videre på høyskoler og universiteter, så hvorfor i all verden skal de tas inn på et studieforberedende utdanningsløp? Det er kun én grunn: da kan fylkeskommunen kvitte seg med de én time før per dag, sier Gitlesen.
Fylket lover endring
Joar Loland, opplæringsdirektør i Rogaland fylkeskommune, lover endring.
– Vi skal selvfølgelig rette oss etter fylkesmannens pålegg. Vi skal endre rammeplanen vår og finne mer penger i budsjettet, sier han.
Loland lover at endringene skal iverksettes så fort det lar seg gjøre, men kan ikke love at skoledagene til de utviklingshemmede blir like lang som for resten.
– Men vi må også gjøre dette på en måte som gjør at vi kan levere kvalitet – og da synes vi at innholdet teller mer enn antall timer, sier Loland.
– Ille
Endringene vil imidlertid ikke ha tilbakevirkende kraft. Jonas får dermed ikke lære trommespill i skoletiden.
– Jeg synes det er ille at han kunne hatt valgmuligheter, sier mor Åshild Solberg.
- LES OGSÅ: På vei mot det skavankløse samfunnet