I mange år hadde Finnøy taxi kjørt pasienter til og fra sjukehuset på oppdrag fra Helse Stavanger. Men tidligere i år fikk Rogaland taxi anbudet for pasientreisene til og fra Finnøy.
Det førte til at Finnøy taxi måtte legge ned, kommunen ble uten eget drosjetilbud, og beboere flere steder på øya føler seg nå isolerte.
- LES OGSÅ: Isolert uten taxitilbud
- LES OGSÅ: Taxitrøbbel til Stortinget
Helse Stavanger: – Avslo tilbud
Helseforetaket er imidlertid uenig i at Finnøy taxi sto uten muligheter til å kjøre pasienter. Drosjeselskapet fikk et tilbud, skriver kommunikasjonssjef ved Stavanger universitetssjukehus, Gottfred Tunge, i en e-post til NRK.
– Finnøy taxi fikk tilbud om kontrakt og/eller forhandlinger om kontrakt i alle delleveranser hvor de hadde deltatt i konkurransen. Tilbudet om forhandlinger ble avslått, skriver Tunge, som også[ presiserer at helseforetaket «har vært meget tydelig på at det var ønskelig med forhandlinger med Finnøy taxi».
Tor Inge Østebø i Finnøy taxi har ikke kunnet la seg intervjue av NRK tirsdag kveld, men skriver på SMS at «tilbudet ville medført et underskudd fra første dag».
– Kan skje flere steder
– Kravene i anbudskonkurransene er blitt såpass «kvasse» at det blir verre og verre for de små drosjeeierne å være med i disse store konkurransene, sier fylkesleder Ole Henrik Olsen i Norges Taxiforbund.
Og uten slike oppdrag er det ikke liv laga for de små drosjeselskapene i distriktene, mener han. Olsen tror flere utkantstrøk kan komme til å oppleve det samme som Finnøy.
– Det er et faresignal. Vi vet ikke hvor det skjer neste gang. Vi ser tendensen flere plasser i fylket – at disse små drosjene forsvinner, sier han.
Skal møte næringen
I slutten av mai måned skal samferdselsutvalget i fylket ha en gjennomgang av løyvesituasjonen i Rogaland. Leder i utvalget, Ellen Solheim, forteller at politikerne skal ha et møte med taxinæringen før møtet i utvalget.
Hun er foreløpig ikke veldig bekymret for situasjonen.
– Jeg har foreløpig ikke sett at tilbudet i distriktene er dårlig, men vi er opptatt av at alle deler av befolkningen vår skal ha et godt taxi-tilbud, sier hun.
– For mange løyver på Nord-Jæren
Næringen mener at det er tildelt for mange løyver på Nord-Jæren, og at det fører til kamp om jobbene i distriktene.
– De selskapene som tradisjonelt har operert på Nord-Jæren, trekker nå ut av kommunene her for å få kjøringer i småkommunene når kjøregrunnlaget svikter i eget område, sier Ole Henrik Olsen.