Nærmere to hundre søkte om å bli drosjeeier da fylkeskommunen lyste ut 70 løyver i fjor.
– Det betyr at sjåførene er interesserte i å få seg et drosjeløyve og håper at det er muligheter for god inntjening til sitt levebrød, sier Knut Petter Froestad, rådgiver i samferdselsavdelingen i Rogaland fylkeskommune.
– En kjempeutfordring
De fleste søkerne er av utenlandsk opprinnelse. Mange av dem er leiesjåfører som i dag andre drosjeeiere benytter seg flittig av, særlig til kjøring i helgene.
– Det betyr at tilgangen på sjåfører blir begrenset. Det gjør at fordelingen på døgndrift kan bli vanskelig, sier Froestad.
– Da har vi et kjempeutfordring. Det er ikke så lett å rekruttere folk i dag at vi klarer å fylle opp det på et blunk, sier Svein Svimbil, daglig leder i Stavanger Taxisentral.
- LES:
– For få som kjører helgekvelder
Han driver den største taxisentralen på Nord-Jæren og legger frem tall som viser at omsetningen hans har gått ned med 7,5 prosent det siste året. Med flere drosjeeiere på veiene frykter han utviklingen.
– Det blir mindre på de drosjeeierne som er på veiene i dag og det vil bli mindre på de nye som kommer. Det er den samme kaken som skal deles, og jeg er redd mange velger å ikke kjøre kveld og helg, sier han.
Ifølge Svimbil er det allerede et problem at for få sjåfører velger å kjøre natt til lørdag og søndag.
Fylkeskommunen har nå lyst ut 30 nye løyver fra nyttår og ved samferdselsavdelingen tror de mange vil søke på disse løyvene også.
– Jeg tror dette kan bli ille for dem som er drosjeeieren i dag, sier Svimbil.